TRAFIK. Rederiet Blå Båtarna driver redan i dag begränsad trafik från Solna Strand. Foto: Michael Folmer

S säger nej till pendelbåt från Solna

Socialdemokraterna i landstinget säger nej till en ny pendelbåtslinje från Solna strand till Årstadal. Får de med sig oppositionen och SD kan linjen hamna i malpåse.

  • Publicerad 19:52, 10 jun 2015

I sitt alternativa budgetförslag pekar Socialdemokraterna specifikt ut pendelbåten från Solna under kapitlet Sjötrafik för en levande skärgård och stad:

”Den pendelbåtslinje mellan Ulvsunda och Södersjukhuset som visat på extremt låg lönsamhet bör inte genomföras i detta skede”.

– Det är förskräckligt att Socialdemokraterna pekar ut en enda pendelbåtslinje på det här sättet i stället för att låta Alliansens budget gå igenom. Satsningen på pendelbåt breddar inte bara möjligheternas till kollektivt resande utan är också något som är efterfrågat av Solnaborna, säger kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M) som har varit med och jobbat fram förslaget om pendelbåten i landstingets trafiknämnd.

Solna strand till Årstadal

Enligt det budgetförslag som Alliansen i landstinget presenterat ska den nya pendelbåtslinjen gå i 40-minuterstrafik under rusningstid på sträckan Solna Strand-Hornsbergs Strand-Minneberg-Alvik-Lilla Essingen-Hornstull och Årstadal. Båtarna ska enligt förslaget kunna ta 150 passagerare. Sträckan ska även trafikeras under helgerna, men med reducerad trafik.

Tanken är att pendelbåtarna i framtiden även ska hämta trafikanter i Ulvsunda och Huvudsta – men där finns för tillfället inga lämpliga bryggor.

Ytterligare två pendelbåtslinjer mellan Ekerö och Klara Mälarstrand samt mellan Kungsholms Torg och Klara Mälarstrand finns med i förslaget.

Försöket ska pågå i två år och inleds hösten 2016.

"Prioriterar att behålla SL-kortspriset"

Men enligt Socialdemokraterna kostar en pendelbåtslinje från Solna Strand för mycket – och ger för lite i utbyte. Partiets oppositionsråd i trafikfrågor Nanna Wikholm befinner sig på resa och kan inte svara på frågor. I ett mail förklarar partiet sin inställning:

”Vi prioriterar att få fler att resa kollektivt och därmed också öka biljettintäkterna till SL och behålla dagens pris på SL:s månadskort. En pendelbåtslinje mellan Huvudsta och Stockholm kostar 50 miljoner och beräknas inte leda till någon större ökning av resande. Det finns exempelvis en tvärbana på samma sträcka som erbjuder bra kommunikationer mellan de båda punkterna”.