Foto: Läsarbild Cyklandeombud Stockholm

Rörigt när matgäster köar på cykelbana vid Rålambshovsparken

Fotgängare, barnvagnar och parkerade cyklar. När lunchgäster köar vid foodtruckarna blir det trångt på cykelbanan längs Rålambshovsparken. – Staden har inte lyft ett finger för trafiksäkerheten, säger cyklandeombudet Jon Jogensjö. Men snart förbjuds matförsäljning på större delen av sträckan.

  • Publicerad 05:00, 3 jun 2020

Det doftar hamburgare, kebab och indisk gryta vid Rålambshovsleden. Lagom till lunchtid har tolv foodtruckar parkerat här, och intresset är stort. Matgäster promenerar fram och tillbaka över cykelbanan. I väntan på maten står de i små klungor som lätt växer ut på cykelbanan.

Cyklisterna får sicksacka sig fram – och se upp så att de inte krockar när folk kliver ut i banan med händerna fulla av lunchmat. Så har det varit i över en månad.

När Sjöstadsbon Thommy Ottinger handlar mat vid Rålambshovsledens foodtruckar för första gången slås han av hur rörigt det blir för cyklisterna.  Foto: Märta Lefvert

– Det är galet. Staden borde sätta upp ett räcke eller skyltar här. Det här är som gjort för att konflikter ska uppstå, säger Thommy Ottinger som väntar på en grekisk gyros i skuggan av ett träd.

Ingen trygg lösning

Han är inte ensam om den åsikten. Nätverket Cyklandeombud Stockholm har tryckt på Stockholms stad för att få till en bättre trafiksäkerhet.

– Vi tycker om food trucks, de är ett välkommet inslag i stadsbilden. Men Stockholms stad har misslyckats med att skapa en lösning som är trygg för både företagare, kunder och cyklister. Staden har inte lyft ett finger för trafiksäkerheten, säger  Jon Jogensjö, en av nätverkets cyklandeombud.

Köbildning vid foodtruckarna en dag i slutet av maj. Foto: Cyklandeombud Stockholm

Men faktum är att matförsäljning snart blir förbjuden längst nästan hela sträckan. Den 15 juni klubbar kommunfullmäktige igenom ett matförsäljningsförbud, som ska gälla både längs Smedsuddsvägen och på Rålambshovsleden, längs parken. Enda undantaget blir en kort sträcka närmast vattnet, där ett räcke skiljer trottoar och cykelbana åt. Där bedöms risken vara mindre att cykelbanan blockeras.

– Food trucks kommer också att kunna stå på andra sidan gatan, som inte vetter mot parken. Det blir lite längre att gå för folk, men vi kan självklart inte ha trafikfarliga köer i cykelbanan, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Beslut i fullmäktige krävs

Orsaken till att förbudet införs först den 15 juni är att det innebär en ändring i den kommunala ordningsstadgan, och en sådan måste godkännas av fullmäktige.

Filmklipp: Cyklandeombud Stockholm

Jon Jogensjö tycker att staden gör det lätt för sig när man hänvisar till det kommande förbudet.

– Det här röran har pågått i över en månad, och staden har ansvar för trafiksäkerheten även nu. Självklart borde man skapa tillfälliga lösningar. Man kan sätta upp staket eller skyltar, till exempel, och kontrollera att villkoren för tillstånd följs. När staden inte gör något alls finns risk för polarisering mellan grupper, säger han.

Skymd sjöutsikt

Problemet är inte nytt för i år. Sommaren 2018 var klagomålen på trafiksituationen längs Rålambshovsleden så många att staden beslöt att tillåta foodtruckar på Smedsuddsvägen, inne i Rålambshovsparken sommarsäsongen 2019. Det blev dock inte heller bra. Människor klagade på att raden av foodtruckar skymde sjöutsikten. Räddningstjänsten fick också svårt att komma fram på Smedsuddsvägen. Därför beslöt man att åter flytta foodtruckarna till Rålambshovsleden den här säsongen.

Snart ska foodtruckarna få färre regler

”Food trucks är bra, särskilt nu när det inte får vara trängsel i krogarna. Då är det också viktigt att trafiksäkerheten är bra”, säger Thommy Ottinger.  Foto: Märta Lefvert