Normallunch. Oavsett ekonomiska tider, en häst äter i snitt så mycket hö till lunch som ryms i säcken som Anders Lagergréen, Äppelvikens ridskola, bär på. Foto: Stefan Källstigen

Ridskolan: "Stigande priser ett stort problem"

Såväl Äppelvikens ridkola som Vällingby ridsällskap märker av skenande priser på nödvändigheter som hö, el och bränsle. Något som gör notan för att rida dyrare.

  • Publicerad 07:00, 20 aug 2022

Stigande priser är ett stort problem.

Ett kraftfullt gnäggande. Hästar på rad i sina bås.

Äppelvikens ridskola i Åkeshov har under våren och sommaren – liksom resten av samhället – märkt av stigande priser på varor och tjänster.

Under pandemin har ridskolan klarat verksamheten relativt lindrigt, låter skolans ägare Anders Lagergréen förstå. Nu har nästa prövning kommit: stigande inflation, höjda elpriser, dyrare bränsle.

– Det påverkar ekonomiskt, konstaterar Anders Lagergréen.

Höjda priser på hö och annat som kostar i verksamheten får snabbt genomslag i ridskolans kassa.

– Stigande priser är ett stort problem, det är ett stort orosmoment att priserna skenar.

Drivkraft. Stort hästintresse driver både Monica Thorén Fagerstedt, ridskolans administrativa chef, och Anders Lagergréen att arbeta med hästar. Foto: Stefan Källstigen

Dyrare hö

Under våren har exempelvis priset på hö enligt Anders Lagergréen gått upp med 15 procent. En ytterligare höjning med 20 procent sker nu under hösten.

Ett annat exempel på ökade kostnader för ridskolan står i en egen del av lokalerna.

En container, nästan fylld till brädden med hästspillning. Enligt Anders Lagergréen handlar det om fem dagars spillning, så uppenbarligen fylls containern snabbt på.

Att transportera innehållet i containern till deponi har med stigande bränslepriser inneburit en allt högre kostnad för ridskolan.

Hästsnack. Anders Lagergréen tar sig tid för en pratstund med rideleven Edith Dolk Wallstedt. Foto: Stefan Källstigen

Spillningsbry. Med stigande bränslepriser har skolans kostnader för att köra hästspillning till deponi ökat. Foto: Stefan Källstigen

Mer noggrann

Som konsekvens av olika prishöjningar har ridskolan blivit ännu mer noggrann i hanteringen av foder, material och annat för att undvika svinn.

– Man blir noggrannare med hanteringen, konstaterar Anders Lagergréen.

Ridskolan har även behövt höja ridavgifterna med 8 procent. Men trots allt är ridning fortfarande populärt, konstaterar Anders Lagergréen. Exempelvis har ridskolan 600 elever, 58 hästar och håller klubbtävlingar varje helg, liksom inbjudningstävlingar under vår och höst.

Även Vällingby ridsällskap i Grimsta, med drygt 600 medlemmar och ett 50-tal hästar, märker av prishöjningarna.

– Ja, absolut, både priset på hö och på strömedel har höjts. Gödselhantering har blivit dyrare. Allting går upp väldigt mycket, säger Annie Smith som driver ridsällskapet.

Hon menar att prisökningarna slår hårt, men berättar att de i nuläget inte har behövt höja priserna på ridning. Det lär dock bli verklighet framöver.

– Vi måste hänga med vi också. Ridsporten är redan en dyr sport, man värnar om att folk ska kunna fortsätta rida, vi försöker ligga kvar på samma avgifter så länge vi kan.

Går åt. Stigande höpris är ett av Anders Lagergréens huvudbry. Ridskolans 'hölada' är på gång att fyllas på. Foto: Stefan Källstigen

Mer om hästar

En halv miljon svenskar beräknas vara aktiva i ridsport.

Det finns 861 ridklubbar i landet. Omkring 450 klubbar driver ridskola.

På landets ridskolor finns 10 700 hästar varav drygt hälften är ponnyhästar.

Svenska ridsportförbundet har drygt 154 500 medlemmar varav 90 procent är flickor/kvinnor.

Källa: Svenska ridsportförbundet

Visa merVisa mindre