– Det är fantastiskt. Det har blivit en liten renässans för det lokala. Från att ha varit lite förbjudet har hemmakontoret fått total accept. Det har spelat de lokala centrumen i händerna, säger Per Andersson.

Framför allt är det dagligvaruhandeln som gått bra.

Andra har haft det tuffare.

Dit hör kläder och mode, där butikerna ska slåss mot e-handeln som tagit 18 procent.

– Andelen ökar för varje minut. När man nått en e-handelsandel över 15 procent blir det svårt att få tillväxt i fysiska butiker. Det är väldigt svårt för fysiska butiker i beklädnad.

HUI har inte undersökt vilken strategi som är klokast för klädhandlarna.

– Men för att överleva som detaljist behöver du den här sköna personen som ger goda råd och uppmärksamhet. Det gäller att vara så bra i sin lokala miljö att man överlever den stora globala trenden och konkurrensen från nätet. Tricket är att vara bra och relevant för sina kunder.

Vallentuna centrum gör rätt som betonar den personliga servicen i sina butiker, tycker han.

Samtidigt höjer Per Andersson ett varningens finger.

– Kortsiktigt har de säkert en bra lösning. Men ska butikerna leva också om tio år måste de vara relevanta även för yngre generationer.