undrar. "Hur svårt kan det vara att ändra en liten adress?" undrar diabetikern Elena Svensson, 72. Hon och grannen Bertil Jessen, 72, måste gå långt för att hämta ut sitt insulin Foto: Nelly Kronstrand

Region Stockholm vägrar adressändra

Skillnaden mellan Skärholmen och Vårberg kan verka obetydlig – men för en som är rörelsehindrad kan det innebära en fara för hälsan. Bertil Jenssen och Elena Svenssons kanyler till deras diabetessprutor skickas till postombudet i Vårberg i stället för till ombudet i närheten av äldreboendet i Skärholmen centrum där de bor.

  • Publicerad 09:47, 25 jul 2022

Hur svårt kan det vara att ändra en liten adress?

Trots att grannarna vädjat om en adressändring menar Region Stockholm att de i nuläget inte kan göra något åt saken.

– Om jag inte kan hämta ut mina kanyler så kan jag inte ta mina insulinsprutor och då dör jag, säger Bertil.

72-årige Bertil Jensson har diabetes och är i stort behov av att kunna hämta ut nålar till sina insulinsprutor och blodstickor för att hantera sjukdomen. Tidigare har paketet skickats till ett postombud i närheten av äldreboendet i Skärholmen centrum där han bor, men för ett och ett halvt år sedan började paketet i stället skickas till Vårbergs tobak, som ligger över en kilometer bort.

– Min rygg och mina knän orkar inte gå så långt. Jag kan knappt gå några hundra meter till Skärholmens centrum utan att behöva sätta mig ner för att vila. Att gå till Vårbergs tobak tar mig en hel dag, säger Bertil.

Även grannen Elena Svensson, 72, är i behov av att ha närhet till sitt postombud. Precis som Bertil har hon diabetes. Efter över ett års försök att byta till ett närmare postombud har hon nu fått nog.

– Hur svårt kan det vara att ändra en liten adress? Jag tänker strunta i att hämta ut mina paket nu. Då kanske de fattar hur viktigt det här är för oss? För när jag har pratat med dem känns det som att de inte vill hitta en lösning, säger hon.

Region Stockholm är ansvariga för förbrukningshjälpmedel för stockholmarna.

– Idag har vi tyvärr inte förutsättningar för att patienten ska kunna välja utlämningsställe. Vårt it-system möjliggör inte det i dagsläget. Vi håller så klart på att arbeta för en sådan lösning i framtiden, men då det är flera system som hänger ihop så kommer det ta lite tid, skriver Viktoria Edefur som är verksamhetschef, i ett mejl till Mitt i.