– Jag anser att det avtal vi har med staten gäller, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

I november, en månad före jul kom beskedet. Regeringen vill omförhandla två stora avtal som berör hela Stockholmsregionen: den så kallade Sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen. I avtalen från 2014 och 2018 kom staten, dåvarande landsting och kommuner överens om stora satsningar bland annat på järnvägar, kollektivtrafik och bostäder.

Men nu tycker regeringen att det blir för dyrt för staten och att kommunerna ska betala mer. Redan för ett år sedan stod det klart att kostnaderna för att bygga ut tunnelbanan i Stockholm dragit över med nästan 10 miljarder kronor. Andra projekt kan också bli dyrare än man tänkt sig.

– Ja, regeringen har utsett en förhandlare för att komma överens med parterna om en ny överenskommelse, bekräftar Christer Pettersson, kanslisekreterare på infrastrukturdepartementet.

Vad vill regeringen med detta?

– I uppdraget finns en skrivning om att förhandlaren ska minska statens finansieringsansvar.

Beskedet gillas inte av Michaela Fletcher (M):

– Min utgångspunkt i förhandlingen är att staten måste ta sitt ansvar som avtalat. Det är redan anmärkningsvärt att cirka 17 procent av all ny statlig infrastruktur går till Stockholmsregionen när vi är nästan 30 procent av befolkningen. Nu verkar den sittande regeringen vilja ytterligare försämra villkoren för Stockholmsregionen vilket är både illa och anmärkningsvärt oseriöst.

Hur kan omförhandlingarna påverka Österåker?

– Vi utgår självklart att Roslagsbanans förlängning kommer att tidigareläggas som tidigare har beslutats. Hur en eventuell fördyring kan komma att påverka Österåker är för tidigt att säga.

För Österåkers del innebär det ursprungliga avtalet att kommunen åtagit sig att byggt drygt 7 000 nya bostäder längs Roslagsbanan fram till 2035 och att betala cirka en halv miljard för Roslagsbanans planerade förlängning till T-centralen i Stockholm.

Enligt Michaela Fletcher är kommunen i fas med sina åtaganden och nya detaljplaner är på gång.

När de nya förhandlingarna ska vara klara och om de innebär att planerade satsningar ställs återstår att se.

– Nordostkommunerna befinner sig i en intensiv tillväxtfas och det byggs många nya bostäder. Därför behövs mer och bättre infrastruktur, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert vid Stockholms handelskammare. 

– Det vore katastrof om allt avstannar och inte blir av.

Kan ekonomin påverkas?

– Det är klart att den kommer att påverkas negativt om man inte hittar en lösning, vilket jag tror att man kommer göra.

– I förlängningen kan konsekvensen bli att det blir färre bostäder än planerat regionen och den svåra bostadsbristen består. Då blir det svårare för företagen att hitta arbetskraft och då kommer hela regionen att gå sämre.

– Stockholm har en skriande bostadsbrist och därför är bostäder i Österåker/Åkersberga jätteviktiga.

Han tillägger även att det inte är en lokal fråga utan handlar om hur hela Stockholmsregionen framöver ska kunna hävda sig mot andra storstadsregioner i Europa, exempelvis Amsterdam, Berlin, Köpenhamn, London och Paris.

– Vi har ett stort problem med att infrastruktur hela tiden fördyras. Det håller på att få allvarliga konsekvenser både nationellt och i Stockholmsregionen.

– Trafikverket har föreslagit att en stor del av kommande nyinvesteringar skjuts upp till 2040-talet. De vill i stället lägga pengarna på underhåll och att täcka kostnadsökningar i befintliga investeringar. Bland annat hotas fyrspåren Stockholm–Uppsala och tvärförbindelsen på Södertörn.