– De gamla delarna måste tas bort helt. Hur lång tid det tar har vi inte fastställt än, men vi pratar veckor, säger Kjell Backman, projektledare på Trafikverket, till DN.

Det var vid 02.30-tiden natten mot i torsdags som ett godståg spårade ur vid stationen i Häggvik.

Olyckan ledde till skador på kontaktledningar, räls och markmaterial – och orsakade totalstopp i trafiken på torsdagsmorgonen.

Så småningom kunde tågen börja rulla igen men störningarna var fortsatt stora – med färre tåg och tågen norrut stannade inte i Sollentuna, Häggvik, Norrviken eller Rotebro medan tågen söderut inte stannade i Häggvik – och lär så förbli ett tag till.

På fredagen bärgades stora delar av tåget då de 13 första vagnarna och loket flyttades, medan de bakersta vagnarna flyttades natten mot lördag.

Två av fyra spår stängda

Men skadorna på spåret är alltså så omfattande att hela sträckan från Sollentuna till Rotebro måste läggas om – något som Trafikverket har svårt att säga hur lång tid det ska ta, men man räknar med minst ett par veckor.

Efter olyckan har SL satt in ersättningsbussar på den drabbade sträckan och man hoppas kunna släppa på mer trafik successivt samtidigt som arbetet med den nya rälsen pågår.

Godståget som spårade ur blockerade två spår som finns bredvid varandra på ena sidan om plattformen i Häggvik.

Vid stationen i Häggvik finns totalt fyra spår, varav två används för norrgående tåg och två för södergående tåg, men då såväl pendeltåg som fjärr- och regionaltåg trafikerar sträckan blir det trångt och köer uppstår nu när hälften av spåren inte kan användas.