Racet till Stockholm – guldbro och superkranar i tuff kamp

Ute till havs pågår en tuff kapptävling. Slussens ständigt mer försenade guldbro mot de stadigt tuffande superkranarna till länets nyaste hamn. Frågan är: Vem vinner det ärofyllda racet till Stockholm?

  • Publicerad 12:27, 5 mar 2020

De färgglada pilarna hopar sig i långa smatterband på sajten vesselfinder.com och kartan över världens fartygsleder. Två av dem – en gul och en blå – har väckt speciellt intresse för lokaljournalistiken i Stockholm.

Det handlar om två kinesiska lastfartyg från samma rederi i Shanghai med spektakulära laster i stål.

Zhen Hua 33 bär Slussens mycket omsusade guldbro som på grund av väder och vind nere i Biscayabukten ständigt försenats och tvingats ta skydd vid Portugals kust. Dennes syster – Zhen Hua 32 – har två gigantiska superkranar i lasten ämnade för Stockholms hamnars nysatsning, Norvik hamn i Nynäshamn.

Den förstnämndas försening har nu givit upphov till en dramatisk syskonkamp. En kappkörning till Stockholm.

Guldbron vs. Superkranarna

I ena ringhörnan: Norviks hamns superkranar. I den andra: Slussens guldbro.

Här befinner sig guldbron just nu:


Här befinner sig superkranarna just nu:

Fast vid Portugals kust

Guldbron hade länge ett långt försprång eftersom den gick vägen genom Suezkanalen mellan Afrikas östra horn och Arabiska halvön. Men superkranarna – som tagit den långa vägen runt Afrika – har sakta men säkert knappat in.

I början av mars skedde det så. Zhen Hua 33 med guldbron gav sig tillslut ut över Biscayabukten för att trotsa vågor och vinterstormar. Kanske kände hon flåset från syrran. Men förgäves. Den 4 mars hade Zhen Hua 32 och superkranarna gått förbi.

Men om racet till Stockholm är över får vara osagt. Den beräknade ankomsttiden för guldbron är nämligen 10 mars, enligt vesselfinder.com. Superkranarna å sin sida beräknas vara framme 12 mars.

Låt bästa stålkonstruktion vinna.

Fakta: Guldbron vs. Superkranarna

Guldbron

Smeknamn: Golden late, Broarna över Slussen-county med mera.

Längd: 140 meter.

Bredd: 45 meter.

Material: Stål.

Nationalitet: Kinesisk.

Styrka: Publikfavorit med låg tyngdpunkt och stor gyllene personlighet. Håller sig ständigt i ropet med sina mediala utspel, en havets ”bad boy”.

Svaghet: Väderkänslig och därmed lite långsam. Har svårt att passa tider och kan röra upp lite för starka känslor.

Skeppet Zhen Hua 33 och guldbron jämfört med en Viking line-färja och kryssaren Aidamar som är den största som brukar lägga till vid stadsgården. Illustration: Johan Rönnblom.

Superkranarna

Namn: Post-panamaxkranar, men föredrar Superkranarna.

Höjd: 80-120 meter.

Bredd: 130 meter.

Material: Stål.

Nationalitet: Kinesisk.

Styrka: Kan lyfta 65 ton var och är alltid två mot en. Kommer alltid i tid.

Svaghet: Tar omvägar och har svårt att smidigt ta sig under broar på grund av sin höjd. Tråkiga och lite kantiga personligheter som sällan når ut i mediabruset.

En av de nya kranarna – så kallad post-panamaxkran – jämfört med Stockholms stadshus. Illustration: Dennis Andersson.