"Det viktiga är att vi får stunder av återhämtning regelbundet", säger Johanna Samsioe. Foto: Jonas Samsioe, Mikael Andersson

Psykologen tipsar: Så behåller du semesterkänslan

Tyesöbon och psykologen Johanna Samsioe finner lugnet i mindfulness. Här ger hon sina bästa tips för en lugnare höst.

  • Publicerad 09:09, 2 sep 2021

I dessa tider återgår många till jobb och vardag efter semestern. För många innebär det en ökad stress.

– Stress i sig är inte farligt, utan det viktiga är att vi får stunder av återhämtning regelbundet, för att vårt lugn- och ro system ska ha möjlighet att aktiveras, säger Johanna Samsioe.

Ofta gör vi saker under semestern som vi kan göra mer av i vardagen.

– Det är sådant som gör dig lugnare, piggare eller ger dig glädje, säger Johanna. 

Skippa den inre kritikern

Samtidigt tycker hon att man ska fundera på om det finns saker i vardagen som man faktiskt kan välja bort eller göra mindre av.

– Helt enkelt för att skapa utrymme för dina återhämtande aktiviteter. Vi har ofta en tendens att prioritera bort återhämtning när stressen börjar kännas av, vilket skapar en obalans i livet.

Johannas bästa tips för att behålla semesterkänslan

Hitta stunder av regelbunden återhämtning.

Försök inkludera det du upplevde som avkopplande i din semester hemma i vardagen.

Fundera på vad som kan väljas bort eller göras mindre av.

Var tålmodig och vänlig mot dig själv.

Undvik inre kritik.

Prioritera inte bort återhämtning.

Tillåta dig att vara ofullkomlig.

Visa merVisa mindre

Sist men inte minst betonar Johanna vikten av att vara tålmodigare och vänligare mot oss själva.

– Det skapar mycket stress att gå omkring med en inre kritiker när saker inte blir som vi önskar. I stället för att tillåta oss att vara ofullkomliga och i det mänskliga, säger hon.

Att leva i osäkerhet

I Prinsvillan i Lilla Tyresö kommer hon att hålla en mindfulnesskurs för blivande föräldrar i höst.

– Kursen baseras på MBCP, Mindfulness Based Childbirth and Parenting Program. Det är mycket fokus på att hantera smärta och förändringar, att kunna vara i osäkerhet.

Även om kursen är inriktad mot blivande föräldrar så finns det mycket att lära för alla från mindfulness, tycker Johanna Samsioe.

– Att vara medvetet närvarande är otroligt hjälpsamt i alla delar i livet. Det hjälper oss att vara i det som är härligt i livet, och att hantera motgångar och rädslor på ett mer balanserat sätt.