Beklagar. Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp, säger att ett lokalt tekniskt fel för vissa adresser i Hässelby låg bakom problemen. Foto: Stefan Nilsson

Problem med hemleveranser i västerort

Tekniska problem gjorde att en rad av Hemköps näthandelskunder i Hässelby inte fick hem några varor under tre veckors tid. "Vi fick inte ens svar under tiden – jag tycker det är dåligt", säger Monica från Hässelby strand.

  • Publicerad 14:04, 16 apr 2021

Det kändes inte bra

Flera långvariga kunder i Hässelby har uppgett för Mitt i att varor från Hemköp slutade gå att beställa hem i mars.

– Den 24 mars upptäckte jag det. Jag var i kontakt med Hemköp flera gånger utan att de kunde ge något som helst svar. De lämnade varor varje vecka på gatan förut, säger Monica, som bor på Mirabellbacken i Hässelby strand.

– Jag är väldigt missnöjd. De sade inte ett ljud på flera veckor och vi är flera som är beroende av tjänsten i dessa tider.

Berodde på tekniskt fel

Först när Mitt i kontaktade Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp, under torsdagen den 8 april fick de långvariga problemen en lösning.

– Vi har haft ett tillfälligt tekniskt fel som varit lokalt på vissa adresser i Hässelby. Det är nu åtgärdat så det går bra att få varor igen. Vi beklagar stöket och ska göra allt vi kan för att det inte ska ske igen.

Men tog ni problemen på tillräckligt stort allvar?

– Vi beklagar att det varit problem att beställa till ett fåtal adresser. Ett tekniskt problem var orsaken och det är nu åtgärdat, säger Elin Jarl.

Just många äldre som drar sig från att vistas i matbutikerna bor på Mirabellbacken. En annan drabbad var Eva Ollén.

– En bit in i mars fick vi först besked från Hemköp att vi skulle behöva hämta upp varorna i Vällingby i stället. Nästa gång fick vi gå och handla varorna själv. Det kändes inte bra, och Hemköp kom inte med några svar, säger hon.

E-handeln av dagligvaror har ökat kraftigt

E-handeln av dagligvaror, i regel livsmedel, har ökat rejält under pandemiåret när allt fler skyr att att gå pch plocka bland hyllorna.

Varuförsäljningen av dagligvaror på nätet har till exempel ökat med drygt 89 procent när augusti 2020 jämförts med augusti 2019.

Allra mest är det att handla online och hämta varorna i butik som ökat, där har en 152 procent stor ökning gjorts när de två augusti-månaderna jämförts.

Källa: Dagligvaruindex (framtaget av Svensk Dagligvaruhandel och HUI Research)

Visa merVisa mindre