Flera långvariga kunder i Hässelby har uppgett för Mitt i att varor från Hemköp slutade gå att beställa hem i mars.

– Den 24 mars upptäckte jag det. Jag var i kontakt med Hemköp flera gånger utan att de kunde ge något som helst svar. De lämnade varor varje vecka på gatan förut, säger Monica, som bor på Mirabellbacken i Hässelby strand.

– Jag är väldigt missnöjd. De sade inte ett ljud på flera veckor och vi är flera som är beroende av tjänsten i dessa tider.

Berodde på tekniskt fel

Först när Mitt i kontaktade Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp, under torsdagen den 8 april fick de långvariga problemen en lösning.

– Vi har haft ett tillfälligt tekniskt fel som varit lokalt på vissa adresser i Hässelby. Det är nu åtgärdat så det går bra att få varor igen. Vi beklagar stöket och ska göra allt vi kan för att det inte ska ske igen.

Men tog ni problemen på tillräckligt stort allvar?

– Vi beklagar att det varit problem att beställa till ett fåtal adresser. Ett tekniskt problem var orsaken och det är nu åtgärdat, säger Elin Jarl.

Just många äldre som drar sig från att vistas i matbutikerna bor på Mirabellbacken. En annan drabbad var Eva Ollén.

– En bit in i mars fick vi först besked från Hemköp att vi skulle behöva hämta upp varorna i Vällingby i stället. Nästa gång fick vi gå och handla varorna själv. Det kändes inte bra, och Hemköp kom inte med några svar, säger hon.