Med glada miner och med en hal cykelbana som underlag invigde kommunen ombyggnationen av Granhammarsvägen den 20 december 2021.

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) förklarade att vägens förbättringar är ett lyft för Brunnaborna. Han talade särskilt varmt om planerna för den gamla Cooptomten ett stenkast bort.

Nya bostäder kräver sin infrastruktur, men vad har bygget längs Granhammarsvägen kostat skattebetalarna?

https://www.mitti.se/nyheter/viktigt-vagbygge-ar-i-mal-nu-oppnar-granhammarsvagen/repulv!GidtSfOkGtLBqY52CIG3@g/

Mitt i har läst kontraktet Upplands-Bro tecknade med entreprenören som la det vinnande anbudet, JVAB, Järfälla Va- & Byggentreprenad Aktiebolag. Av detta framgår att man kommit överens om en kontraktssumma på 40 203 000 kronor exklusive moms.

Ett entreprenadkontrakt av typen AB 04 fast pris tecknades. Vilket innebär att parterna kom överens om att entreprenören skulle genomföra hela arbetet för ovanstående summa.

”Har betalat 71,6 miljoner”

Den 27 januari i år ställde vi frågan till kommunen om hur mycket man såhär långt betalat ut till entreprenören för projektet längs Granhammarsvägen.

”Vi har hittills betalat 71,6 miljoner kronor till JVAB”, svarade man från Upplands-Bro kommun.

Det här betyder att projektet kostat 31,4 miljoner mer än vad avtalet säger.

Kontorschefen om ökningen

Samhällsbyggnadschefen Thomas Lenell är noga med att han inte vill göra några antagande om vad som kan ha hänt men säger:

– Vad jag förstått ville man effektivisera trafikflödena. Men grundunderlaget var kanske inte optimalt.

Thomas Lenell tillägger även vikten av att kommunen ska utvärdera större projekt likt Granhammarsvägen, och att så kommer att ske framledes.

– Vi har en skyldighet att återrapportera till politiken, säger Thomas Lenell.

Han hänvisar oss sedan vidare till en nyanställd chef på avdelningen projekt och myndighet, han heter Jonas Uebel, och ska kunna svara på frågor kring varför Granhammarsvägen blivit dyrare.

Jonas Uebel förklarar att den ökade kostnaden och förseningen av projektet, som enligt kontraktet skulle vara klart den 30 juni 2021, beror på att man ”ändrade förutsättningarna för att gå kommunmedborgarna tillmötes”.

– Från början var tanken att stänga ett körfält av Granhammarsvägen helt under byggtiden. Men sen valde man en annan lösning för att kunna hålla hela vägen öppen för trafik, och då blev förutsättningarna helt annorlunda, säger Jonas Uebel.

Kom klagomål

Bakgrunden till att kommunen förändrade förutsättningarna var att det inkom flertalet klagomål från invånare som använde sig av vägen.

Jonas Uebel beskriver att kommunen då tog till sig av denna kritiken och förändrade upplägget, man valde i stället att hålla båda körfälten öppna.

– Vill man ha båda körfälten öppna under hela tiden kräver det att man i stället smalnar av vägbanan. Det här är inte lika effektivt för projektet, och det kostar mer pengar, men användarvänligheten för invånarna blir ju bättre.

”Ett aktivt beslut”

Huruvida ett annat kontrakt finns upprättat känner Uebel inte till. Men förklarar att man alltid måste omförhandla då förutsättningar i ett projekt förändras.

Vad tänker du kring att det blivit närmare 32 miljoner dyrare såhär långt?

– När ett projekt blir dyrare är det ju aldrig bra, men har man tagit ett aktivt beslut, som man gjort i det här fallet, vad jag förstår, så är det en stor skillnad, säger Jonas Uebel.