Efter lite förseningar på grund av leveransproblem är det nu dags för de 500 första eldrivna lånecyklarna att placeras ut i Stockholm. Under tisdagen 10 maj var det premiär och inom några veckor ska det finnas 1000 cyklar (och senare i sommar närmare 2000) på stans gator.

– Lastbilsleveranserna kommer hela tiden, säger Daniel Mohlin, Nordenchef på Citybike.

25 kilometer i timmen

Mitt i hoppar upp på en av cyklarna utanför Stadshuset, efter att ha öppnat den med mobilappen. Den är enkel att använda, går på el och kan rulla upp till 25 kilometer i timmen med en körsträcka på cirka 100 kilometer per laddning.

I takt med att man använder de sju växlarna susar man fram snabbare och snabbare utan att behöva anstränga sig det minsta.

Till skillnad från sina föregångare är de fria från reklam, och pryds bara av Stockholms stads logga samt "Stockholm Ebikes".

–  Den här processen har pågått i sex år. Givetvis känns det fantastiskt att vi nu har ett fungerande lånecykelsystem på plats. Och det här är ett riktigt, riktigt bra system också, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

https://www.mitti.se/nyheter/fortsatt-cykelsoppa-inga-hyrcyklar-i-ar-heller/reptfd!Rv7FeKjYOZe@45rZ8Vj0sg/

De första 500 cyklarna placeras ut i "virtuella ställ" på cirka 100 platser i innerstan och de närmsta närförorterna.

Men det är bara början.

Inom ett år ska systemet vara fullt utbyggt och då erbjuda drygt 5000 cyklar i 300 ställ, hela vägen från Kista till Skärholmen.

– Systemet ska förhoppningsvis bli ännu större efter det och göra det möjligt att cykla mellan olika kommuner, säger Daniel Mohlin.

Priset ligger på 26 kronor per vecka eller 157 kronor för ett helt år.

– Det här blir ett av de absolut bästa cykelsystemen som finns i Europa, både prismässigt och i antal cyklar, säger Daniel Mohlin.

Stockholm eBikes finansieras genom reklamrättigheter.