Fullt. Postnord har många utlämningsställen i innerstan. Men många av dem är små och blir snabbt fulla när e-handeln ligger på rekordnivåer. Foto: Maja Brand/Arkivbild

Postnord: "En logistisk utmaning"

Östermalmsbor får gå allt längre för att hämta ut sina paket. Postnord medger att den kraftigt ökade e-handeln är en utmaning. Men det finns hopp för framtiden – till exempel i form av paketskåp.

  • Publicerad 06:15, 17 feb 2021

Mitt i Östermalm har i flera artiklar rapporterat om hur Östermalmsborna får gå onödigt långt för att hämta ut sina paket.

Ett av de senaste vittnesmålen kommer från Ekhagen.

"Fram ett par år sedan kunde vi hämta våra paket på ICA Lappis. Sen började den stora internet-shoppingstrenden. ICA Lappis kunde inte hantera alla paket och sa upp postnummer 114 18 men behöll studentlägenheterna med postnummer 114 17", skriver Katarina Liljegren Swahn.

Sedan dess får hon ta sig över Ålkistan till Bergshamra – en sträcka på 2,6 kilometer.

"Det går ju bra en vacker dag för promenad - eller cykel när det är barmark. Men när man handlat ett större paket och behöver hämta det med bil så får man ju lägga till trängselavgifter", skriver hon.

Krafigt ökad e-handel

Precis som flera andra läsare vittnar Katarina Liljegren Swahn om att det inte alltid varit på det här viset. En förklaring är just den kraftigt ökade e-handeln, uppger Postnord.
– Det är väldigt stora mängder paket i omlopp just nu, vilket är jättekul, men det är också en logistisk utmaning, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

E-handeln har ökat under flera år, och under det senaste året har ökningen varit ännu kraftigare.

– I mars och april 2020 fanns det lika många paket i omlopp som under en normal jul – vilket är den tid på året då omsättningen brukar vara som störst.

Vad gör ni för att förbättra situationen?

– Det pågår hela tiden ett arbete där vi tittar på hur man kan göra det ännu smartare. Ett exempel är paketskåp, säger Maria Ibsén.

Just nu har Postnord ett pilotprojekt med 150 obemannade paketskåp i Stockholmsområdet, bland annat vid Fältöversten. Där kan kunder hämta ut sina paket när som helst på dygnet med hjälp av en pin-kod.

Kommer servicen hinna byggas ut i takt med den ökade e-handeln?

– Det återstår att se, men en sak kan man vara säker på och det är att det kommer komma fler typer av lösningar, säger Maria Ibsén.

En annan sak som flera av Mitt i:s läsare krävt är att Postnord ska ta ansvar för att erbjuda möjligheten att välja utlämningsställe när man handlar på nätet. Maria Ibsén förklarar att det bara är e-handelsföretaget som kan göra detta.

– E-handelsföretaget köper en tjänst av Postnord eller andra fraktföretag, så det är e-handelsföretaget som avgör vad de vill erbjuda sina kunder, säger Maria Ibsén.