Hur ska de stora företag som hanterar paket klara den anstormning som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär?

Peter Hesslin är chef för e-handel och logistik hos Postnord. Han beskriver att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder.

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Postnord anställer 3 000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange som är marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 stycken fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att legitimera sig med e-legitimation och på så sätt minska risken för kö vid utlämningen.

Även hos företaget Budbee förbereder man sig inför julen och black fridays intåg.

– Förutom att vi har öppnat nya större terminaler, installerat fem nya sorteringsmaskiner och anställt väldigt mycket mer folk har vi en nära dialog med våra e-handlare och anpassar vår bemanning utefter deras försäljningsprognoser, säger Simon Strindberg, CMO hos Budbee.

Väntar ni er rekord?

–Ja, vi tror att e-julhandeln kommer att slå rekord i Sverige.