PENDLING. Redan i dag driver Blå båtarna pendling i mindre omfattning från Solna strand. Foto: Michael Folmer

Pendelbåtarna blir kvar i alliansens bantade budget.

Landstinget måste spara 300 miljoner på kollektivtrafiken – planen på tre nya pendelbåtslinjer genom stan är inte i farozonen. Det lovar företrädare för den borgerliga alliansen.

  • Publicerad 13:56, 30 jun 2015

När landstingsbudgeten skulle beslutas gick den samlade oppositionen inklusive Sverigedemokraterna emot höjningen av SL–kortet med 100 kronor i månaden. Resultatet blev av kortet ligger kvar på samma nivå som tidigare, 790 kronor. Samtidigt förlorar landstinget 700 miljoner kronor i planerade intäkter som måste tas någonstans.

400 miljoner ska sparas på sjukvården, 300 miljoner på kollektivtrafiken. Men enligt Lukas Forslund (C), ordförande i trafiknämndens beredning för sjötrafik, är de planerade pendelbåtarna inte hotade.

– Sjöpendling är en framtidslösning och något som hela Alliansen prioriterar. I första hand kommer vi försöka att skära i busslinjer med låg beläggning, säger han.

Förslaget att från 2016 och två år framåt på försök trafikera linjen Solna strand–Årstadal med pendelbåtar har kritiserats hårt av bland annat Socialdemokraterna.

Partiet anser att det redan finns utmärkta kommunikationer i området med tunnelbana, tvärbana och bussar. Enligt Socialdemokraterna kostar det tvååriga försöket 50 miljoner kronor och det dåliga trafikunderlaget innebär att skattebetalarna tvingas subventionera varje båtresenär med 150 kronor.

Lukas Forslund håller inte med om kritiken:

– Det går inte att stirra sig blind på modeller för vad som är samhällsekonomiskt lönsammast. I så fall hade vi inte haft någon tunnelbana i Stockholm i dag. Nya resandemönster uppstår hela tiden.

– De nuvarande båtlinjerna i innerstaden har varit väldigt lyckade. Om man skapar fler nya pendelsbåtslinjer med fasta tidtabeller så tror jag att många trafikanter kommer att välja det alternativet, säger han.

I Alliansens budget finns tre nya pendelbåtslinjer med – men det är bara linjen från Solna strand som Socialdemokraterna motsätter sig. Trots kritiken valde partiet att bara yrka på oförändrat SL-kort. Däremot ställde man inget yrkande om båttrafiken som därför ligger kvar i den Alliansbudget som ska bantas med 700 miljoner kronor.

Nu ska landstingets tjänstemän plocka fram rödpennorna och stryka post efter post inom sjukvården och kollektivtrafiken.

– Vår målsättning mål är fortfarande att pendelbåtarna ska gå från Solna strand sommaren 2016, säger Lukas Forslund.

MER om pendelbåtarna

Planerade sträckor för de tre nya pendelbåtslinjerna:

Solna strand–Minneberg–Hornsbergs strand–Alvik–Lilla Essingen–Hornstull–Årstadal

Ekerö–Gamla stan–Klara Mälarstrand

Kungsholms torg–Söder Mälarstrand–Klara Mälarstrand

Visa merVisa mindre