Först kom Trafikverkets nya bullerkarta för inflygningar till Arlanda. Den satte stopp för en femtedel av de bostäder som ska byggas i Vallentuna fram till 2035. Sedan kom staten och ville omförhandla jättepaketet Sverigeförhandlingen för att få kommunerna att betala mer och själv betala mindre.

Att Vallentuna lever farligt blev tydligt i höstas.

Nu slår kommunrevisorerna fast att kommunen måste fylla på kassakistan för att ha en buffert inför oförutsedda händelser i framtiden. Slutsatserna görs i en rapport som PWC gjort på revisorernas uppdrag.

Avtalet är stort och innebär att Vallentuna ska betala minst 430 miljoner. Pengarna ska kommunen få in genom exploateringsavtalen med byggherrarna. Dessutom blir det mer skatteintäkter när fler kan bo i Vallentuna. Även här finns risker.

– Det är klart att exploateringsavgifterna kan höjas. Men någonstans finns en smärtgräns och då faller det också bort bostäder, säger Ulf Nordlinder ordförande för kommunrevisorerna.

– Det finns också en förhoppning om att när det är klart ska väldigt många vilja flytta till Vallentuna. Men det är ju ingen automatik i att bara för att resvägen kortas med tio minuter så blir det mer attraktivt att flytta hit.

Att 1 250, en femtedel, av de 5 650 bostäder som Vallentuna åtagit sig bygga inom Sverigeförhandlingen försvinner med den nya bullerkartan innebär en betydande förlust för kommunen.

Kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand, M, tänker inte låta det ske.

– Jag utgår ifrån att staten tar sitt ansvar och räknar av de bostäder som inte blir av. Och även kostnaden får regleras. Det är inte kommunen och Vallentunaborna som ska stå för att staten förändrat villkoren.

Hon vill nu att staten kompenserar kommunen. Och det rejält.

– Det handlar om ungefär 100 miljoner kronor av de dryga 400 miljoner som Vallentuna ska vara med och finansiera.