I juni lämnade Coop lokalerna i Väsby Centrum och sedan dess har ombyggnaden varit i full gång. En del av lagret har gjorts om till butiksyta, vilken nu blir runt 2 000 kvadratmeter, och även andra anpassningar har gjorts för att skapa en helt ny butik.

– Vi har även byggt om personalutrymmen och förberett för e-handel, säger butikschefen Andreas Selsborg.

Han bor i Uppsala och har gedigen erfarenhet inom Willys, har jobbat på fyra av fem Willysbutiker i sin hemstad.

Men varför börja pendla?

– Det är kul med något nytt och att vara med och starta något från början.

Coop stängde sin butik i Väsby Centrum på grund av bristande lönsamhet. Men Willys tror på ett annat scenario.

– Vi tycker att det är ett jättebra läge, säger Johanna Eurén, presskommunikatör på Willys.

Lägga pengar på rätta saker

Vad gäller lönsamheten menar hon att man lägger pengarna på "rätt saker".

– Vi driver butikerna kostnadseffektivt. Vi har inga manuella delidiskar och satsar på bra ekologiska och vegetariska varor. De senaste åren har vi satsat mycket på hållbara varor och hållbarhet överlag.

Det är mycket som ska vara klart inför öppningen den 21 januari. Men Andreas Selsborg är inte orolig.

– Vi kommer att hinna i tid, men så klart är det extra mycket att göra de här sista veckorna.

Coronasäkrad öppning

En butiksöppning brukar locka många besökare. I dessa pandemitider måste även detta coronasäkras. Enligt Johanna Eurén finns det en plan.

– Vi kommer att ha väktare och värdar vid dörren för att se till att folk håller avstånd i en eventuell kö och att maxantalet besökare i butiken inte överskrids.

Hon berättar att man har öppnat flera butiker detta coronaår, senaste två i Stockholmsområdet var i Häggvik och Sköndal.

– Vi har haft tillfälle att "öva" flera gånger och är medvetna om hur viktigt det är med coronasäkring, inte minst efter de senaste restriktionerna.