Att korsa Valhallavägen kan vara lite av en sport. I synnerhet mellan Tekniska högskolan och Stadion där gång- och cykelbanan i allén övergår i ett stråk med parkeringsplatser.

– De här övergångarna är direkt livsfarliga, säger Gunilla Perdius som bor i området.

Värre på vintern

Ytan mellan Valhallavägens körfält är cirka 40 meter bred på den här platsen. Där finns det inte mindre än tre körbanor där gående och cyklister får trängas med bilar på väg in och ut från någon av de fyra parallella raderna ned snedställda fickor.

– Det blir ännu värre när det är snö. Härom veckan gick det en mamma med barnvagn strax bakom mig, och en bilist bakom oss ville komma förbi och varvade motorn för att vi skulle flytta på oss. Men körbanorna är smala, och med plogvallar och rader med bilar på båda sidorna har du ingenstans att ta vägen.

Trafikfara

Gunilla Perdius berättar att hon tog kontakt med Norrmalmspolisen i höstas för att göra dem uppmärksamma på vad hon menar är en stor trafikfara.

– Jag hoppas ju att ingen ska behöva skadas på grund av det här. Om man går över vid övergångsställena vid exempelvis Floragatan eller Villagatan kommer man rakt ut på de här parkeringsplatsernas körbanor.

Inte syftet

Dessa övergångsställen är dock enbart tänkta att användas av gående som ska till eller från parkeringsplatserna, och inte av gående som ska korsa hela Valhallavägen, uppger trafikkontoret.

– Om man har en målpunkt på andra sidan Valhallavägen finns det andra övergångsställen som kopplar bättre, säger Lovisa Strandlund på trafikkontoret.

I praktiken nyttjas parkeringsytans körbanor som ett gång- och cykelstråk. Både av gående som korsar Valhallavägen, och av personer som går och cyklar längs med stråket i allén.

– Jag kan förstå att det skulle vara bra om gångstråket i allén fortsatte, men det finns inga planer på att göra något åt det i dagsläget, säger Lovisa Strandlund.