Mitt emot badbryggan vid Södergarn ligger en gammal segelbåt på sniskan. Fönster och dörrar till ruffen är sönderslagna och och skrovet är nedklottrat. Ett avspärrningsband från polisen ska hindra folk att hoppa ombord.

– Det ser inte bra ut men det kanske inte är det viktigaste. Ungar kan lockas att klättra ut och göra sig illa. Det är verkligen inte bra, säger Lidingöbon Lotta Lundqvist har själv identifierat ett antal båtar i Södergarnviken.

Skrotpengar är slut

Övergivna fritidsbåtar längs kusterna är en vanlig syn. I hela landet räknar Havs- och vattenmyndigheten med att det finns över 60.000 sjöodugliga fritidsbåtar. Runt 2000 fritidsbåtar uppskattas av myndigheten vara helt övergivna.

Få av dem återvinns och skrotas på ett organiserat sätt.

Från 2018 fanns en så kallad skrotbåtspremie som gav ägare till fritidsbåtar möjlighet att få ett bidrag för att återvinna uttjänta båtar.

Men nu är pengarna, två miljoner kronor som kom från Naturvårdsverket, slut.

Om premien förlängs vet man inte förrän nästa års budget är klar. Men handläggaren Lisa Bredahl Nerdal tycker att premien varit lyckad. Runt 500 båtar skrotades med hjälp av premiepengarna.

– Vi trodde att det fanns ett stort behov men det har varit ännu större än vi räknade med, säger hon.

Problem i hela skärgården

Lisa Bredahl Nerdal betonar dock båtägarnas eget ansvar.

– Köper man en båt har man ett ansvar för den även om det inte finns ett bidrag, säger hon.

Båtar lämnas dock. Och eftersom det inte finns ett obligatoriskt båtregister är det svårt att hitta ägaren och kräva bortforsling. Om en okänd övergiven båt ligger på land blir det till slut markägarens, till exempel en kommuns ansvar att forsla bort båten. Båtar som driver i vattnet gäller faller under sjöfyndslagen eller hittegodslagen.

Bristande rutiner och långa handläggningstider för att hantera skrotbåtsärenden är ett problem i många skärgårdskommuner. Detta enligt rapport från Österåkers kommun från förra hösten. Slutsatsen är att ett samarbete, möjligen inom ramen för Miljösamverkan Stockholm skulle kunna förbättra situationen.

Pengar till skrotbåtar 2021

Det gångna året har fem klagomål på övergivna fritidsbåtar kommit till Lidingö stad. Men det är bara i sällsynta fall som staden tar upp övergivna båtar. Då läggs de på en upplagsplats.

– Lidingö stad har sett en ökning av övergivna båtar under dom senaste åren och vi kommer att se över hur en hantering inom teknik- och fastighetsförvaltningen skall genomföras på bästa sätt, säger Sören Ingman, enhetschef.

Bland annat kommer staden att göra upphandling av en entreprenör som skall ta upp skrotbåtar och transportera dem till skrot.

Staden kommer att avsätta budgetmedel för hantering av båtar under 2021.