Listan med klagomål på ersättningsbussarna är 1230 ärenden lång. De flesta handlar om resenärer som fått vänta på bussar som aldrig dök upp. Foto: Arkiv/Anton Kylbäck

Över tusen klagomål på SLs ersättningsbussar i sommar

Bussar som aldrig kom, chaufförer som inte kunde vägen eller körde trafikfarligt. Resenärer som blev avslängda innan bussen kommit fram. SL:s har fått över 1 200 klagomål på ersättningstrafiken för när Roslagsbanan låg nere i sommar.

  • Publicerad 11:38, 2 sep 2022

Att Roslagsbanan stängs av för underhåll på sommaren är något som resenärerna fått vänja sig vid.

I år stängdes tågtrafiken av helt när järnvägskorsningarna vid Frescati och Enebyberg byggdes om.

Midsommarhelgen, när avstängningen började, blev kaotisk. Veckan efter körde flera bussar av vägen i norra Vallentuna.

Men problemen var långt ifrån över.

Vi begärde ut en lista på sommarens klagomål om ersättningsbussarna.

Hela 1230 gånger hörde resenärerna av sig.

De flesta klagomål, drygt 500, rör den första veckans trafik. Ungefär lika många kom in i juli och drygt 150 i augusti.

Prövade resenärer berättar om hur de stått och väntat, ibland i timtal, på bussar som aldrig dök upp.

Många vittnar också om att förarna inte verkar ha känt till vilken rutt de ska köra och undrar vilken utbildning de fått. Resenärerna har då fått hjälpa till att hitta på vägarna.

Andra har sett bussen köra förbi hållplatsen eller så har chauffören inte stannat, trots att de plingat om att få stiga av.

Det finns också berättelser om hur föraren helt sonika bett passagerarna att stiga av bussen innan den kommit fram till slutstationen.

En ung tjej som skulle till Österskär skriver att hon vid midnatt i juli blev avsläppt ”på en öde gata i Täby” eftersom chauffören glömt skylta om bussen.

Allvarligast är berättelser om bussar som kört på motorväg med mittendörrarna öppna samtidigt som det saknats säkerhetsbälten för passagerarna.

Resenärerna skriver att föraren inte verkar van att köra buss eller kör trafikfarligt. De berättar om vinglig eller ryckig körning, hastiga inbromsningar som fått dem att ramla ”som plockepinn” i bussen och i något fall gjort att de fått uppsöka akuten. Andra klagar på att föraren pratar i telefon utan handsfree under körningen.

LÄS ÄVEN: Entreprenören om klagomålen

Andra incidenter handlar om den nyopererade som fick vänta i över en timme i värmen vid Danderyds sjukhus på en buss som inte kom, den 11-åriga pojken som fick gå av bussen i Åkersberga trots att den skulle gått hela vägen till Österskär och rullstolsburna som inte kom på bussen eftersom föraren inte kan fälla ut rampen.

Under sommarens värmeböljor har bussarna blivit heta. AC har saknats eller så har föraren inte kunnat sätta på den. I värsta fall har elementen varit på, trots värmen.

"Det är ju helt meningslöst att duscha och göra sig i ordning när man ska gå in i en bastu och åka till jobbet", skriver en resenär och en annan som inte klagat till SL berättar att hen behövde stiga av bussen två gånger under resan från Danderyds sjukhus till Vallentuna för att svalka sig.

Klagomål

Sammanlagt fick SL in 1230 klagomål på ersättningstrafiken.

De flesta, 465 stycken, handlade om bussar som uteblivit.

183 om sena bussar, 34 om för tidiga.

121 om chaufförer som inte hittade vägen.

109 om dålig skyltning på buss eller hållplats.

105 om bussar som körde förbi hållplatser.

84 om chaufförer som kör farligt, ryckigt, för fort eller tvärtom för långsamt.

81 om varma bussar.

65 om att SL-app eller reseplanerare givit fel infomation.

34 om resenärer som fått gå av bussen innan den nått slutstationen.

Visa merVisa mindre