Slut. I två dygn har över hundra Eon-kunder varit utan varmvatten. Foto: Mostphotos

Över hundra hushåll utan varmvatten i två dygn

I två dygn har över hundra hushåll i Järfälla varit utan varmvatten, särskilt utsatt har Kallhäll varit. Enligt Eons presstjänst ska problemet vara åtgärdat i eftermiddag.

  • Publicerad 12:11, 4 aug 2022

Det var under tisdagen som Kallhällsbon Berit Nilsson på Trollvägen märkte att trycket var dåligt i duschen. Sedan dess har hon inte haft något varmvatten, liksom flera av sina grannar.

– Hela Trollvägen, Sagovägen och Legendvägen har varit utan vatten. I går var jag i centrum och då hade inte restaurangerna där heller något varmvatten. Nu har det varit så i två dygn.

När Mitt i pratar med Berit är hon påväg till sin son för att få låna duschen.

– Ja, jag har ju fått packa ihop allt i min dramaten, några gånger har jag fått värma vatten för att använda. Men jag vill inte tänka på dem som har bebisar och sånt.

Oplanerade problem

Linn Johansson på Eons presstjänst beklagar problemet. Enligt henne ska det handla om två oplanerade problem som dykt upp.

Under söndagen och måndagen gjordes arbete på fjärrvärmenätet i Järfälla för att kunna koppla på nya kunder.

– Då ska det ha varit några ventiler som inte höll tätt vilket lett till att det läckt ut vatten. För att åtgärda problemet behövde man då stänga av vattnet.

Samtidigt ska energikoncerner haft problem med ett filter från sin underleverantör.

– De har haft problem med sitt filter som lett till att vattnet som ska fyllas på i systemet har fyllts på mycket långsammare.

Det ska handla om 147 kundcentraler som stått utan varmvatten, men hur många faktiska hushåll centralerna innehåller kan vara många fler.

– Vi vet inte exakt, men det är bara att beklaga alla dem som har påverkats.

Boende är kritiska till att de inte fått info om när detta ska vara åtgärdat, vad tänker du om det?

– Jag tror problemet där är att flera av våra kunder är bostadsrättsföreningar, som vi har hållit uppdaterade dagligen. Sen är det deras uppgift att informera boenden. Där kan det ha blivit problem, vilket jag beklagar.

Tillbaka i eftermiddag

Enligt Linn Johansson ska problemen vara åtgärdade under dagen och varmvattnet ska vara tillbaka under eftermiddagen. Samtidigt berättar Berit Nilsson att hon vid flera tillfällen varit inne på Eons hemsida och att tiden ändrats för när problemet ska vara åtgärdat.

Vad är det som säger att det kommer vara åtgärdat nu?

– Det kan vara så att man gått ut med felaktiga prognoser tidigare utifrån den information man haft. I går fick man redan på problemet med filtret och det ska vara åtgärdat under dagen. I eftermiddag borde det vara tillbaka, säger Linn Johansson.

Under torsdagseftermiddagen kopplades kunderna på och vid sen eftermiddag hade alla kunder fått tillbaka sitt varmvatten.