130 nya lägenheter planeras på Arkövägen nära Kärrtorps centrum.

I detaljplanen finns också en större förskola. Den vill man bygga i stället för Waldorfförskolan Regnbågen som ligger där i dag, vilket i så fall skulle innebära att den rivs.

Förskolan ligger i ett rött trähuset från 1950-talet på Arkövägen 2. Det är grönklassat, vilket enligt Stockholms stadsmuseum, innebär att det har ett högt kulturhistoriskt värde och att byggnaden bedöms vara särskilt värdefull.

Över 800 engagerade

Rivningshotet har skapat oro och lett till protester. Föräldrarådet på förskolan har startat en namninsamling för att stoppa förslaget. Hittills har drygt 800 underskrifter skrivit på.

– Den här verksamheten är unik och utformad i tätt samarbete mellan barn, föräldrar och pedagoger. Den har ett ekologiskt, kulturellt och socialt värde, säger Magnus Loftsson som har sina barn Sigrún, 1, och Vigdís, 5, på förskolan.

Stadens ambition är att ersätta den småskaliga förskolan, som har ungefär 35 barn, med en större på sex avdelningar.

– Det jag blir förbannad på är att man inte förstår småskaligheten, stämningen och utemiljön här. En stor del av pedagogiken är rörelse utomhus i trädgårdsmiljön, något som forskning visar är positivt, säger Magnus Loftsson.

https://www.mitti.se/nyheter/politisk-majoritet-vill-radda-forskolan/repucv!H3VD1S1AU10ZqF9Wc6MCjg/

Lugnare omgivning

Lisa Häggstams barn Signe, 4, och Nora, 2, började på Regnbågen i höstas.

– Det är en lugnare miljö. Vi kom från en större förskola, där det inte på något sätt är dåligt, men det blir en annan kontakt mellan oss och förskolan när det inte är lika storskaligt, säger hon.

Föräldrarna tycker att den planerade utomhusytan för den eventuella sex avdelningsförskolan är orimligt liten och att det strider mot barnens fria lek.

Unik miljö

Regnbågens utomhusmiljö är inte det enda som uppskattas. Innanför väggarna på förskolan finns en känsla av Sverige förr och här får barnen arbeta praktiskt och konstnärligt, berätta sagor och leka med dockor.

– Som att komma in i ett hem, säger Magnus Loft.

Förskolepersonalen anser också att verksamheten fyller en viktig roll.

– Barnen får med sig det unika som trädgårdsarbetet när de lämnar, det vi har byggt upp kommer att förfalla, säger Gunilla Hydmark, skolchef på Regnbågen.