Östermalm är ett av de mest utsatta områdena om Stockholm drabbas av ett häftigt skyfall. Och för att Stureplan, Norrmalms torg och Nybroplan inte ska svämmas över måste vattenmassorna fördröjas innan det når dit.

Två strategiska platser är Jarlaplan och Ellen Keys park, samt Valhallavägen vid Tekniska högskolan.

– Det går ut på att bromsa vattnet uppströms, säger Henrik Bodin-Sköld, skyfallsstrateg på Stockholms stad.

Bromsa och styra

Om hårdgjorda ytor görs om till gröna kan mer vatten fördröjas. Och genom att sänka ner grönytor så att de blir aningen skålformade kan de rymma ännu mer.

Dessutom kan man vid behov gräva ner underjordiska magasin som kan härbärgera stora mängder regn.

Det handlar också om att leda vattnet på ett kontrollerat sätt tillbaka till havet. Antingen på befintliga vägbanor, till exempel med hjälp av förhöjda kantstenar, eller via rännor ovan jord eller tunnlar under jord.

– I vissa fall behöver man också leda om vattnet. Till exempel genom att välja ut ett fåtal vägar som ska transportera vatten vid ett skyfall, istället för flera vägar, säger Henrik Bodin-Sköld.

Tidigt skede

Han betonar att det handlar om pilotåtgärder, i ett pilotområde. Men tanken är att man ska hitta lösningar som fungerar även på andra håll i Stockholm.

– Det är en helt ny infrastruktur som kommer att behöva anläggas i hela staden på sikt.

Beslutet om utredningen av skyfallsåtgärder tas i trafiknämnden den 11 mars. Stadens ambition är att det ska bli klart 2022 eller 2023.