– De pratar om livsglädje, meningsfull sysselsättning etcetera. Men det är skitsnack helt enkelt, säger en anhörig till en boende på Vaxholms äldreboende som reagerat på Mitt i:s rapportering.

Den anhörige vittnar om tung medicinering, kraftigt eftersatt hygien och gammal intorkad avföring som den anhörige själv fått tvätta av.

En annan närstående befarar att duktig personal kommer sluta på grund av försämrade arbetsvillkor.

– Jag tycker det är jätteoroande och det har förstärkts av att kommunen inte verkar ha koll. Jag begriper inte att de genomför försämringar för personalen.

Förenade care tog över driften av äldreboendet från kommunen 1 september och i slutet av oktober menade företaget att det inte fanns anledning till oro, trots flera anonyma tips om motsatsen. Sedan dess har tipsen fortsatt att droppa in till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Jag tycker att Förenade cares svar ger lite Bagdad Bob-känsla – det är bara floskler, säger en anhörig.

I en anmälan beskrivs hur en äldre i ett fall fått "hjälpa" personal vid blöjbyte och avklädning av en annan äldre.

”Vi kan tyvärr inte kommentera enskilda ärenden. Om incident likt denna sker påbörjas en Lex Sarah utredning och staden samt berörda får tydlig information”, skriver Roy Sundvall, marknadschef och presskontakt på Förenade Care AB.

”För oss är den enskildes integritet av högsta vikt”.

Kritiken handlar också om språkförbistring och stölder, minst två fall under hösten enligt polisen, då smycken ska ha stulits från äldre.

”Polisen tar detta liksom vi på yttersta allvar. Lex Sarah-utredning är påbörjad enligt rutin" skriver Roy Sundvall.

När det gäller de anhöriga som kontaktat Mitt i säger han att Förenade care ”har full tillit till att läkarteamet från regionen ger den medicin som behövs och att man har har uppföljningar med kommunen, närstående och läkare för att säkerställa god vård- och omsorg”.

Han håller inte med om bilden att de anställda fått tuffare arbetsvillkor:

”Vi har inte på något sätt försämrat arbetsvillkor men vi har förändrat vissa scheman för att passa verksamheten utifrån avtal. Upplevelsen hos vissa individer rörande deras arbetssituation kan såklart påverkas när så sker, vilket är beklagligt”.

”Vi ser fortsatt ingen anledning till oro utan upplever att 3 månader in så har vi tagit ett bra grepp om verksamheten”.

När det gäller personalens språkkunskaper skriver han att företaget gör grundliga intervjuer och skriftliga tester i svenska vid samtliga nyanställningar.