Avatarer. Ipshita Rajesh och Jacob Danielsson i en tv-spelsscen. Foto: Pekka Pääkkö

Ordlös teater skildrar puberteten

Kroppsvätskor, kärlek och könsidentiteter. Just nu repar Pantomimteatern inför premiären av "Pirret" och manuset baseras på frågor till Kamratposten. "Fokus ligger på härliga känslor, men självklart ingår även skam", säger Sara Kander, en av manusförfattarna.

  • Publicerad 14:40, 15 jan 2021

– Tänk ett imaginärt strypgrepp här.

Regissören Ulf Evrén instruerar skådespelarna Ipshita Rajesh och Jacob Danielsson som är mitt i en scen där de gestaltar avatarer i ett tv-spel. I en annan scen snurrar de runt i en slags dans som går under arbetsnamnet "krabban".

– Det är ett triangeldrama mellan A som älskar B som älskar C. Alla får inte sin kärlek bekräftad, säger Jacob Danielsson.

Utgår från barns funderingar

Föreställningen "Pirret" riktar sig till mellanstadiebarn och är skriven av Sara Kander och Julia Gumpert. De har utgått ifrån frågor från barn och ungdomar som skickats till Kamratpostens "Kropp och knopp".

– Många skriver "är jag normal?" och det är samma funderingar som för 30 år sedan. I dag är det fler som ställer frågor om könsidentitet. Det kan till exempel också handla om att man tycker att man luktar konstigt, säger Sara Kander, som också är konstnärlig ledare på Pantomimteatern.

– Vi berör också att ungdomar beter sig annorlunda mot varandra på nätet än i verkligheten, säger Sara Kander.

Hon berättar att de framför allt vill berätta just om pirret som kan uppstå i en när man börjar bli vuxen.

– Fokus ligger på härliga känslor, men självklart ingår även skam.

Regissören Ulf Evrén fyller i:

– "Pirret" handlar om att stå inför sin vuxnare nya kropp, att glänta på den dörren.

Pantomimteatern har funnits sedan 1977 och håller till på Påfågeln, tidigare en biograf, som ligger på S:t Eriksgatan 84. De arbetar, som namnet avslöjar, med mimteater och använder inga ord när de skådespelar.

– I traditionell textteater går det att gömma sig bakom en text, jag tycker att det finns en annan närvaro i mimteater, säger skådespelaren Marina Almén.

Laddad blick

Alla i rummet är överens om att det blir mycket detaljarbete och att man måste vara tydlig med vad man säger med kroppen.

– En blick kan bli så fruktansvärt laddad om man inte fyller den med ord, säger Sara Kander.

Om allt går väl har föreställningen premiär den 5 februari på Påfågeln. Det finns en plan B som innebär en digital lösning. När pandemin tillåter ska gruppen turnera runt och besöka grundskolor i hela landet.

– Jag är inte orolig för att vi kommer att glömma bort någonting om pjäsen skjuts upp. Vi har tränat så mycket att det sitter i kroppen, säger Ipshita Rajesh.

Tidigare i höstas fattade regeringen beslut om ett nytt examensmål på lärarutbildningen så att alla lärare ska ha kompetens att undervisa i "sex och relationer". Det gäller från höstterminen 2021.

– Vi hoppas kunna bidra till att förbättra sexualkunskapen. I dag är det få som vågar ta i frågan. Lärare tycker det är föräldrarnas ansvar och vice versa. Vi vill bidra och föreställningen fungerar bra som diskussionsunderlag i klassrummen, säger Ulf Evrén.

Teater Påfågeln, som tidigare var en biograf, ligger på S:t Eriksgatan 84. Foto: Pekka Pääkkö

Pubertet. "Pirret" är en känsloladdad föreställning. Foto: Pekka Pääkkö