Mazen Khalili har precis fått en ny stor leverans av paket, som sedan ska lämnas vidare till kunderna. Foto: Nils Jönsson

Ombud rustar för paketkaos: "Vi jobbar på snabbt"

E-handeln har redan skjutit i höjden under pandemin. Med Black Friday som närmar sig står sedan julhandeln för dörren – något som ställer höga krav på leverantörer, butiker och utlämningsställen.

  • Publicerad 13:40, 24 nov 2020

Vi jobbar snabbt så att det inte ska bli någon trängsel eller köer.

Hur ska bolagen som hanterar paket klara anstormningen som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär? Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, säger att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder:

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Dubblad mängd

Ute hos ombuden är det fullt upp. Spel- och tobaksaffären Turhörnan i Högdalens centrum har paketutlämning, och det lägger personalen extra mycket tid på just nu. När Mitt i gör ett besök har precis tre nya leveranser med paket kommit.

– Det är dubbelt så många paket som det brukar vara en vanlig dag, säger Mazen Khalili medan han lastar av en vagn.

– Vi brukar vara tre som jobbar, och vi jobbar på snabbt så att det inte ska bli någon trängsel eller köer här inne, säger han.

Anställer tusentals

Postnord anställer 3 000 extra personer för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från Black Friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna, säger Peter Hesslin.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange, marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande Black Friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covidsituation.

DHL har inför Black Friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid terminaler.

Även hos företaget Budbee förbereder man sig för vad som väntar.

– Förutom att vi har öppnat nya större terminaler, installerat fem nya sorteringsmaskiner och anställt väldigt mycket mer folk så har vi en dialog med våra e-handlare och anpassar bemanningen efter deras försäljningsprognoser, säger Simon Strindberg, CMO hos Budbee.

– Vi tror att e-julhandeln kommer slå rekord, säger han.

Postnords råd inför julen

Var ute i god tid, vänta inte med dina inköp till sista minuten.

När du fått information om att paketet finns hos ombudet, hämta det så snart du kan. Då hjälper du ombudet att få plats för fler paketet.

Känner du dig inte trygg att gå till ombud? Beställ hem!

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att legitimera sig med e-legitimation och på så sätt minska risken för kö vid utlämningen.

Visa merVisa mindre

Hanteringen ­under lupp

I fjol inledde Arbetsmiljöverket en särskild insats riktad mot e-handeln i samband med Black Friday och julhandeln, med inspektioner vid terminaler och utlämningsställen. Myndigheten hittade bland annat brister i hur det ser ut med belastningergonomi för personalen som gör många och ibland tunga lyft på kort tid. I år finns dessutom risken för coronasmitta som en faktor när köerna blir långa och trängsel uppstår.

”Varje arbetsgivare är skyldig att undersöka ­arbetsmiljön och vilka risker som finns och corona är en risk att ta hänsyn till”, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket.

Visa merVisa mindre