Hur ska bolagen som hanterar paket klara anstormningen som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär? Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, säger att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder:

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Dubblad mängd

Ute hos ombuden är det fullt upp. Spel- och tobaksaffären Turhörnan i Högdalens centrum har paketutlämning, och det lägger personalen extra mycket tid på just nu. När Mitt i gör ett besök har precis tre nya leveranser med paket kommit.

– Det är dubbelt så många paket som det brukar vara en vanlig dag, säger Mazen Khalili medan han lastar av en vagn.

– Vi brukar vara tre som jobbar, och vi jobbar på snabbt så att det inte ska bli någon trängsel eller köer här inne, säger han.

Anställer tusentals

Postnord anställer 3 000 extra personer för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från Black Friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna, säger Peter Hesslin.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange, marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande Black Friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covidsituation.

DHL har inför Black Friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid terminaler.

Även hos företaget Budbee förbereder man sig för vad som väntar.

– Förutom att vi har öppnat nya större terminaler, installerat fem nya sorteringsmaskiner och anställt väldigt mycket mer folk så har vi en dialog med våra e-handlare och anpassar bemanningen efter deras försäljningsprognoser, säger Simon Strindberg, CMO hos Budbee.

– Vi tror att e-julhandeln kommer slå rekord, säger han.