Insatsvecka. Polisen har kontrollerat yrkestrafik. Till vänster, Hans Nilsson, gruppchef på operativa trafikpolisen i region Stockholm. Foto: Privat och Mostphotos

Olagliga lastbilstransporter upptäckta under nationell trafikvecka

Flera olagliga inrikestransporter och alltför dåliga däck på många lastbilar. Det var något av det som stack ut under den nationella trafikveckan i Stockholm.

  • Publicerad 23:22, 31 okt 2021

Det är inte okej att låta arbetskraften bo i ren misär

Stockholmspolisen bedrev nationell trafikvecka mot yrkestrafik under vecka 41, och det var framförallt lastbilar som rapporterades i de flygande inspektionerna.

Fyra otillåtna så kallade cabotagetransporter, alltså att transportföretag stationerade i ett annat EU-land genomför fler inrikestransporter än de får göra i Sverige, var något som rapporterades. Det är fler än polisen brukar hitta vid liknande insatser.

Insatsvecka. Polisen har kontrollerat yrkestrafik i veckan. Illustrationsbild. Foto: Mostphotos

– Dessa transportföretag arbetar systematiskt och kör medvetet kanske sju till åtta körningar i stället för tillåtna tre i Sverige, säger Hans Nilsson, gruppchef på operativa trafikpolisen i region Stockholm.

Olagliga cabotagetransporter har varit ett problem under flera års tid, enligt polisen, och det kan sluta med en sanktionsavgift från Transportstyrelsen på 40 000 kronor. I väntan på att transportföretaget betalar avgiften kan polisen klampa fordonet, alltså hindra det från fortsatt färd.

– Lastbilarna kommer med färjorna från Lettland eller Litauen och åker sedan vidare ut i landet från Stockholm. Vi har även upptäckt flera färdskrivare som inte varit okej. I dem ska förarnas kör- och vilotider registreras, men många har varit obesiktigade eller manipulerade, säger Hans Nilsson.

Chaufförer kan bo "i misär"

Polisen har fått en bild av att många utländska lastbilschaufförerna inte sover tillräckligt mycket, samt att boendestandarden är undermålig.

– Det är inte okej att låta arbetskraften systematiskt bo i ren misär, som jag kallar det. Kommer det in en chaufför från ett annat land och det visar sig att lastbilen är dennes bostad så har det kunnat sluta i sanktionsavgifter. Chauffören bör erbjudas hotell, dusch och toalett och ska inte behöva duscha i handfatet på bensinstationen, säger Hans Nilsson.

Arbetade över hela Stockholm

Under trafikveckan arbetade polisen över hela länet. Bland annat stod man vid E4:ans närliggande kontrollplatser vid Bredäng, Segeltorp och Kungens kurva samt vid Hagby på Norrortsleden.

Även inhemska problem rapporterades under veckan. Polisen misstänker att förare inom såväl budbilsbranschen som inom taxi och tung trafik i flera fall kör med för dåliga däck – trots att man varnat arbetsgivaren.

– De kan ha fått till svar "kör eller få sparken". Vi upplever att det är ganska vanligt att yrkeschaufförer påtalar problemen för åkerierna utan att något sker.

Blev böter i västerort

Jonas Jeffsell, kommunpolis inom Vällingbys lokalpolisområde, säger att man hade kontroller på olika vägar samt infartsleder kring industriområdena i Hässelby-Vällingby, Bromma och på Ekerö.

– Det var inte bara fasta platser utan vi cirkulerade runt. Det renderade bland annat i böter för mobilanvändande, att man körde i bussfiler och för hastighetsöverträdelser.

Polisen har först sent i oktober sammanställt siffror från veckan. Bland annat kontrollerades 174 tunga svenska lastbilar, 15 utländska tunga lastbilar och 231 taxibilar.

129 hastighetsöverträdelser gjordes, bland annat från förare av tunga transportfordon och taxiförare.

Nationella trafikveckor

Visionen för polisens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas i trafiken, och polisen genomför därför årligen olika typer av nationella trafikinsatser.

Den nationella trafikveckan med fokus på yrkestrafik under 11-17 oktober var en sådan. Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat hastighet i tätbebyggt område, nykterhet och brott på väg.

Polisen anordnar nationella trafikveckor flera gånger per år.

Källa: Polisen

Visa merVisa mindre