Ökad trängsel på bussarna – länsstyrelsen kräver riktlinjer

Fler chaufförer rapporterar om ökad trängsel, främst på bussar. Nu kräver länsstyrelsen i Stockholm och i de övriga i landet att nationella riktlinjer sätts in för att klargöra vad som ska räknas med trängsel.

  • Publicerad 04:58, 5 sep 2020

I augusti införde SL en speciell larmknapp på sina bussar som chaufförerna kunde använda för att registrera trängsel i coronapandemin.

Några veckor in i hösttrafiken syns nu att trängseln ökar. Bland annat så larmade chaufförer om trängsel över 400 gånger under en vecka på linje 179 i Kista. Något som Sveriges radio rapporterat om.

Men enligt SL går det inte att göra så mycket åt det hela.

– Vi har egentligen inga ess i rockärmen. Dessutom kan man inte sätta in hur många bussar som helst, det skulle korka igen trafiken, säger Claes Keisu, pressansvarig hos SL, till SR.

Vill ha enhetliga regler i landet

Nu kräver länstyrelsen i Stockholm tillsammans med flera andra länsstyrelser i landet att nationella riktlinjer tas fram kring trängseln.

De pekar på att både personal och resenärer har svårt att veta vad som gäller vid trängsel och om chaufförer ska – och överhuvudtaget kan – neka passagerare att gå på bussen, rapporterar SVT.

I flera län stoppas resenärer vid hög belastning, i andra stoppas ingen.