Högt satta mål. Nya initiativet vill få med sig hela restaurang- och conveniancebranschen och se till att Stockholmarna blir lika bra på att panta engångsförpackningar som PET-flaskor. Foto: Pressbild

Nytt pantsystem ska få fler att återvinna sin lunchlåda

Att panta lunchlådan ska vara lika naturligt som att panta en burk eller pet-flaska. Det tycker nya startupföretaget som i dagarna lanserar pantsystem för din köpta lunchlåda.

  • Publicerad 11:40, 1 dec 2020

Startupföretaget &Repeat lanserar ett nytt pantsystem för restaurangers engångsförpackningar. Målet är att stockholmarna ska bli lika bra på att panta engångsförpackningar som vi är på att panta PET-flaskor. Endast en femtedel av engångsförpackningarna återvinns idag.

Fyra restaurangkedjor i Stockholm har infört systemet: Panini, Lett, Zócalo och Mahalo som tillsammans har ett 40-tal restauranger i innerstan. För kunderna innebär det att pantkostnaden läggs på priset på matlådan, och att de får tillbaka den som kredit på ett speciellt matkonto, som sedan kan användas för att köpa ny mat.

&Repeat samarbetar med Stena Recycling som hanterar insamlingen och bearbetningen av förpackningarna.

Så funkar det

Alla som köper mat i engångsförpackning på de anslutna restaurangerna betalar pant.

När du ätit klart scannar du en QR-kod med mobilen. Då slussas du till en plattform som ger instruktioner.

Du kan sortera i stationer på restaurangerna eller registrera en egen återvinningsstation på din arbetsplats eller hemma.

Tryck på panta-knappen på plattformen. Du får då tillbaka panten (4 kronor) som sedan kan användas för att köpa ny mat på de anslutna restaurangerna.

Visa merVisa mindre