Reversibelt körfält på Farstabron, bygga om trafikplats Gustavsberg, ett tredje körfält genom Hemmesta och ny gång- och cykelväg mellan Fågelbro och Ramsmora.

Det är fyra stora åtgärder som föreslås genomföras i Värmdö enligt en ny utredning från Trafikverket.

Kan krävas markinlösen

På sträckan Ålstäket-Hemmesta föreslås en 2+1-lösning, alltså ytterligare ett körfält. Det kan ligga fast i en riktning eller göras reversibelt, enligt utredarna. En nygång- och cykelväg anläggs längs hela sträckan, en ny rondell byggs vid Hemmesta centrum och dagens tre rondeller, två vid Vik och en vid Hemmestaskolan, byggs om till tvåfälts-rondeller, enligt förslaget.

Vid trafikplats Gustavsberg, Ingarökrysset, föreslås en ny västlig avfartsramp, ny östlig påfartsramp och nya busshållplatser på ramperna vid Värmdöleden, med nya gång- och cykelanslutningar.

Farstabron, som i dag har två västliga körfält och ett östligt, föreslås göras om till ett körfält i vardera riktning plus ett reversibelt. Och mellan Fågelbro och Ramsmora föreslås en ny sex kilometer lång gång- och cykelväg med belysning.

Förslaget på sträckan Ålstäket-Hemmesta innebär en breddning av väg 274. Den nya vägen blir 14 meter bred, inklusive ny gång- och cykelväg. Till det kommer en skyddszon på båda sidor av vägen. Det betyder att mark kan komma att behöva lösas in och enligt utredarna berörs 15-20 privata fastighetsägare.

– Det är så trångt på den här sträckan så det kan komma att krävas fastighetsinlösen, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.

Förbifart sämre alternativ

Väg 274 är i dag klassad som omledningsväg för Essingeleden och sekundär transportled för farligt gods.

En ny, bredare trafikled genom Hemmesta, finns inte risk för ännu mer tung trafik och höga hastigheter?

– Förslaget innebär att göra vägen så trafiksäker som möjligt genom att anpassa utformning, hastighet, gång- och cykelbana, övergångsställen med mera, säger Anton Persson.

Genom åren har man tittat på flera olika alternativ, bland annat att bygga en förbifart runt Hemmesta centrum, genom Storskogen.

– Idag har vi samsyn om att en så kallad 2+1-lösning genom Hemmesta är bättre än en förbifart, säger han.

Förslaget kommer att påverka hur Hemmesta centrum kan utvecklas framöver. Kommunen jobbar just nu med en detaljplan för området och tanken är att den ska skickas på granskning i höst.

Orsaken till utredningen är att det, enligt kommunen och Trafikverket, behövs bättre framkomlighet och trafiksäkerheten på Värmdös vägar. Väg 222 och 274 är redan hårt belastade, samtidigt som kommunen växer med många nya invånare varje år.

https://www.mitti.se/nyheter/har-far-300-lastbilar-passera-varje-dygn/repucC!iJVzcUgEx8UaJfsudnSBfA/