Det är författarna Martin Luuk, Anna Axfors, Elis Monteverde Burrau och Ludvig Köhler som ligger bakom nystartade Renate förlag. De ska ge ut nyskriven litteratur i affischformat och den första utgivningen, där förlagsgrundarna skrivit varsin text, rullades nyligen ut på 500 affischramar på elskåp och cirka 25 stortavlor runt om i staden.

Lanseringen görs i samarbete med Kulturreklam som upplåter affischplatserna och möjliggörs av finansiering från Kulturrådet.

Enligt Martin Luuk vill de "föra ut litteraturen till läsarna utan mellanled och göra den till en del av vår gatubild".

– Vi har inspirerats av all all textbaserad affischkonst från Martin Luthers uppspikade teser på kyrkporten i Wittenburg, via politiska manifest, till mer poetiska skrifter som Sun Ra:s pamfletter i Chicago i mitten av 50-talet och Renate Bauers konstnärliga ordlabyrinter i dagens Stockholm, uppger han i ett pressmeddelande.

I en intervju med kultur- och samhällsmagasinet Opulens berättar Elis Monteverde Burrau att det här är startskottet och att förlaget hoppas göra fler utgivningar, även med andra författare i framtiden. Han är spänd på reaktionerna.

– Det ska bli spännande att se om en affisch kan behandlas som ett litterärt verk, säger han till Opulens.

– Det vore kul om någon kände sig uppmanad att förändra sitt liv efter att ha läst de här texterna. Lite som John Lennon och Yoko Ono försökte få folk att sluta kriga när de skrev “War is over”, det är väldigt naivt men en fin ambition.