Det är till höger som det nya underlaget ligger. Kasst utfört och skadligt för cyklar är betyget efter slutbesiktningen. Foto: Olle Anrell

Nya underlaget på Västerbron skadar cyklarna

I måndags fick cyklister och gående mer plats på Västerbron på väg mot Kungsholmen. Toppen tyckte många, men sedan gjordes slutbesiktningen...

  • Publicerad 13:19, 29 aug 2022

Fotgängare och cyklister fick i veckan mer utrymme på Västerbrons östra sida när arbetet med att bredda gång- och cykelbanan på den sidan av bron var klart.

Men jublet fastnade i halsgropen när slutbesiktningen utfördes.

– Entreprenören har avslutat arbetet på ett felaktigt sätt så att en stor del av cykelbanan är som ett oljegrus, ett sådant man kan stöta på på landsbygden, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

På cykelbanans nya underlag är det som ett grovt sandpapper med stenar som sticker upp i asfalten. Därför kör många cyklister på de 20 centimeter av cykelbanan som inte fått ett nytt underlag lagt.

– Det ska inte se ut så här, det ser inte klokt ut. Vi ska ha släta cykelbanor, det är bara att beklaga att det blev så här.

Inte riktig asfalt

Det underlag som lagts är en så kallad gjutasfalt där det blandas i sten för att beläggningen inte ska bli hal. Men så här skulle alltså inte slutresultatet bli vilket beror på att stenarna i blandningen är för grova.

Under helgen testade man om det gick att slipa ner ytan så att underlaget inte skadar cyklar. Testet fungerade, så entreprenören ska slipa den östra sidan under kommande veckas nätter för att inte sinka arbetet och hålla tidsplanen att bli klar med hela bron i december.

Något som är extra viktigt eftersom arbetet som nu sker på den västra sidan inte kan utföras när det är minusgrader då detta skulle kunna skada bron.

– Entreprenören får bekosta extraarbetena. Det händer att saker inte blir helt korrekta, men inte så här uppenbart. Det får inte se ut så här, säger Daniel Helldén.

Hänvisar till staden

Entreprenören skriver i ett mejl till Mitt i att man hänvisar alla frågor till Stockholms stad.

Joakim Svensson som är kommunikatör vid trafikkontoret berättar att ambitionen är att ytan är nedslipad någon gång under veckan.

Att entreprenören får bekosta extraarbetena kommenterar han så här.

– För att vår besiktning visat på brister i arbetets kvalité. När arbetet inte når upp till den standard som är beställd så får entreprenören stå för kostnaden att rätta till felet.