ÖVERKLAGAT. Voi väljer att överklaga förvaltningsrättens beslut. Ett fungerande hyrcykelsystem väntas kunna vara på plats tidigast om nio, tio månader Foto: Michael Toll

Nya smällen för Stockholms hyr-elcyklar

Tidigare i höst valde förvaltningsrätten att ge Stockholms stad en bakläxa för upphandlingen av de nya hyr-elcyklarna. Nu överklagas beslutet och hojarna lär dröja länge.

  • Publicerad 12:09, 19 nov 2019

Under måndagen lämnade Voi in sin överklagan till Kammarrätten i Stockholm, som vänder sig mot förvaltningsrättens tidigare beslut som menade att Stockholm Stads upphandling av hyrcykelsystem var gjord på felaktiga grunder.

Voi menar att allt har gjorts korrekt.

– Vi tror på vår sak och vill ge Stockholmarna flexibla och tillgängliga transportmöjligheter. Vi kan inget annat än att beklaga förvaltningsrättens beslut men är givetvis öppna för att dra tillbaka överklagandet om staden skulle fatta beslut om att diskvalificera Marfinas anbud, säger Carl Vernersson, affärsutvecklingschef på Voi, i en kommentar.

Stockholms nya lånecykelsystem överklagat

Snårig stig

Det som nu väntar är en snårig och byråkratisk stig som ärendet måste vandra innan Stockholm kan ha ett fungerande hyrcykelsystem på plats.

Först ska kammarrätten ta ställning till Vois begäran. Det lär ta två till tre månader.
Väljer kammarrätten att ge prövningstillstånd får Trafikkontoret yttra sig. Sedan fattar Kammarrätten ett beslut (som i sin tur kan överklagas.)

Väljer kammarrätten däremot att avslå begäran vinner förvaltningsrättens dom laga kraft. Då kastas Vois anbud i soporna och Trafikkontoret får istället gå vidare med Marfinas anbud.

– Först om det händer kan vi begära in uppgifter från Marfina och utvärdera deras anbud, säger Johan Sundman, projektledare Trafikkontoret.

I och med att först Marfina, sedan Voi, har överklagat olika beslut i ärendet har processen med hyrcykelsystemet fördröjts med flera månader.

– Tidigast om nio, tio månader skulle ett hyrcykelsystem kunna vara på plats, säger Johan Sundman.

Tusentals hyrcyklar över hela Stockholm

Det var i våras som Trafikkontoret gick ut och berättade att elscooterbolaget Voi i samarbete med UIP Holding hade vunnit upphandlingen av det nya lånecykelsystemet i Stockholm.

Totalt handlade det om 7 500 elcyklar och 500 lådcyklar, tillgängliga dygnet runt, året om och i både inner- och ytterstad, som skulle placeras ut.

Stockholm satsar på 7 500 låne-elcyklar