Har du hamnat bakom en bil med röd varningstriangel fastsatt på bagageluckan på sistone och samtidigt svurit för dig själv över hur långsamt det går?

– Om man kör för snabbt tycker de att man är dum i huvudet som kör vårdslöst, kör man för sakta är man en stoppkloss som borde försvinna från vägen, säger Jesper Falk Blomfeldt, A-taktorförare från Vallentuna.

Han och tvillingbrodern Emil är 17 år och vana vid att medtrafikanterna stör sig på dem.

– Vid rödljusen kan de tycka att vi kör för långsamt. Då kan de bara stämpla förbi, hänga på tutan och ge oss långfingret. Men det är ju inte vårt fel. Det är reglerna som är så, säger Gustav Åkerstedt.

Nya regler – fler fordon

Det finns en rak förklaring till varför fordon med tonåringar som puttrar fram i 30 kilometer i timmen blivit vanligare. Förra året sänkes de tekniska kraven för att få bygga om en bil till A-traktor och antalet registrerade fordon skjutit i höjden.

Enligt vägtrafikregistret har nästan 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020.

Strängare förarprov

Nu vill regeringen ändra reglerna för fordonen. Strängare förarprov och krav på bälte är två av de förslag för att det ska bli säkrare i trafiken.

– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.

Ska få gasa på

Regeringen vill också att A-traktorer ska få köra fortare än dagens 30 kilometer i timmen.

Men åsikterna om A-traktorer handlar inte bara om farten utan om hur unga på sina håll samlas, spelar hög musik och skräpar ner.

– Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden, till att det är ett fordon som borde förbjudas. Fordonstypen väcker känslor, konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över reglerna. Utredningen ska presenteras 1 november 2022. Fram tills dess får A-traktorn rulla på i samma takt.