kompishäng. Jesper Falk Blomfeldt, Gustav Åkerstedt, Hugo Ask, Alex Dynefalk och Emil Falm Blomfeldt går på fordonsprogrammet i Vallentuna gymnasium. Foto: Stefan Källstigen

Nya regler ska få fart på A-traktorn

Snabbare bilar, men svårare förarprov. Så vill regeringen minska köer och olyckor med A-traktorn.

  • Publicerad 05:15, 31 okt 2021

Om man kör för snabbt tycker de att man är dum i huvudet

Har du hamnat bakom en bil med röd varningstriangel fastsatt på bagageluckan på sistone och samtidigt svurit för dig själv över hur långsamt det går?

– Om man kör för snabbt tycker de att man är dum i huvudet som kör vårdslöst, kör man för sakta är man en stoppkloss som borde försvinna från vägen, säger Jesper Falk Blomfeldt, A-taktorförare från Vallentuna.

Han och tvillingbrodern Emil är 17 år och vana vid att medtrafikanterna stör sig på dem.

– Vid rödljusen kan de tycka att vi kör för långsamt. Då kan de bara stämpla förbi, hänga på tutan och ge oss långfingret. Men det är ju inte vårt fel. Det är reglerna som är så, säger Gustav Åkerstedt.

Nya regler – fler fordon

Det finns en rak förklaring till varför fordon med tonåringar som puttrar fram i 30 kilometer i timmen blivit vanligare. Förra året sänkes de tekniska kraven för att få bygga om en bil till A-traktor och antalet registrerade fordon skjutit i höjden.

Enligt vägtrafikregistret har nästan 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020.

Strängare förarprov

Nu vill regeringen ändra reglerna för fordonen. Strängare förarprov och krav på bälte är två av de förslag för att det ska bli säkrare i trafiken.

– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.

Ska få gasa på

Regeringen vill också att A-traktorer ska få köra fortare än dagens 30 kilometer i timmen.

Men åsikterna om A-traktorer handlar inte bara om farten utan om hur unga på sina håll samlas, spelar hög musik och skräpar ner.

– Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden, till att det är ett fordon som borde förbjudas. Fordonstypen väcker känslor, konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över reglerna. Utredningen ska presenteras 1 november 2022. Fram tills dess får A-traktorn rulla på i samma takt.

Kort och gott. Texten summerar de problem med A-traktorer som regeringen vill titta på. Foto: MostPhotos

Kallas EPA-traktor

En A-traktor är ett fordon som är registrerat som en traktor som får köra i 30 kilometer i timmen. Det är nästan alltid en ombyggd bil där passagerarsätet kapats så att det bara finns plats för föraren och en passagerare.

I folkmun kallas A-traktorn ofta för Epa-traktor.

De mest populära bilmodellerna som byggs om till A-traktor är:

Volvo: 57 procent

Nissan: 12 procent

BMW: 5 procent

Visa merVisa mindre

Ungdomar på Fordonsprogrammet i Vallentuna gymnasium om A-traktorer. Foto: Stefan Källstigen