Stockholms största väggmålning växer fram vid Hornstull. Målningen är ett beställningsjobb för lansering av FOX-serien Outcast och själva skapandet står Graffitisthlm för. Foto: Mindshare

Nya hyllade graffitimålningen i Hornstull ska målas över

Gillar du också den rekordstora graffitimålningen som håller på att växa fram på en fasad i Hornstull? Titta ordentligt. Redan om ett par veckor är den borta.

  • Publicerad 15:43, 27 maj 2016

Det är målarna i Graffiti Sthlm som just nu fyller en fasad intill Hornhuset med en gigantisk målning. Projektet har rönt stor uppmärksamhet och när Södermalmsnytt visade bilder på Facebook häromdagen möttes konstverket av jubel.

”Wooow”, ”Dunderbra!!! Äntligen lite färg på söder!” och ”Snyggt och så mycket bättre än reklamen som brukade förfula den där väggen förr” lyder några av kommentarerna.

Men det jättelika verket – 19 meter högt och 15 meter brett – kommer inte att bli långvarigt.

Kort tid uppe

Konstverket invigs på söndag och kommer sedan att sitta upp i ungefär en vecka innan det ska målas över igen – med brun fasadfärg.

Anledning? Bilden är ett tillfälligt reklambudskap.

– Vi skulle önska att den var permanent men det är den inte, säger Calle Winblad, en av målarna på Graffitisthlm.

Bakom alltihop ligger reklambyrån Mindshare som använder graffitimålningen som en del i lanseringen av FOX nya tv-serie Outcast.

– Det här är ett nytänk i Sverige. Om man tittar runt om i Europa är det vanligt att man gör handmålad reklam. Det är reklam och konst samtidigt. Vi har lagt vår själ i bilden men budskapet är dubbelt eftersom det ska locka folk att se serien, säger Calle Winblad.

Graffitimålarna har fått fria händer inom vissa givna ramar. Först på söndag kommer hela bilden att vara helt klar.

Hur beskriver du själv motivet?

– Ja vad är det man ser? En kvinna i en säng kanske med abstrakta mönster runtomkring. Om hon är förkyld eller hjärtekrossad eller något annat får man avgöra själv.

Björn Grönvall, ordförande i den aktuella bostadsrättsföreningen, säger att målningen ska målas över igen under den första eller andra veckan i juni.

Längre än så har reklambyrån inte betalat för att få använda väggen som reklamyta.

Hur mycket tjänar ni på den här reklamen?

– Det är inte uppgifter vi går ut med. Vi får inte lite pengar till föreningen, säger Björn Grönvall.

Innan Hornhuset byggdes på platsen var föreningens fasad ett mycket attraktivt läge för reklamvepor, men nu är läget något mindre synligt.

Kan det bli aktuellt med annan tillfällig reklamgraffiti igen?

– Ja, om det kommer in fler roliga idéer kan det bli aktuellt, säger Björn Grönvall.