Nya högre trängselskatten: Hit går pengarna du betalar
Varje gång du åker genom en betalstation blir det ”katsching” för bygget av Förbifarten och nya t-banan till Barkarby och Nacka. Men efter den senaste höjningen går dina slantar också till Spårväg syd, t-banan mellan Älvsjö och Fridhemsplan samt Roslagsbanans utbyggnad.
- Nyheter
- Publicerad 06:58, 7 jan 2020
Klockan är åtta på morgonen och du kör på Essingeleden första jobbvardagen efter helgerna. Du passerar en betalstation och betalar de 40 kronor det numera kostar, efter höjningen 1 januari.
Katsching! Där gick 23 kronor och 20 öre till Förbifarten.
Katsching! Nya tunnelbanan får 9 kronor och 20 öre.
Katsching! Satsningarna Spårväg syd, Roslagsbanans nya dragning in till city och nya t-banan mellan Älvsjö och Fridhemsplan cashar in 7 kronor och 60 öre.
Samma visa när du åker hem vid 17-tiden.
Gratis före 06
Om du inte kan ändra dina restider förstås, och passera betalstationen före klockan 06.00 då det är gratis. Vänder du sedan hemåt innan klockan 14.59 kommer du undan med den lägsta taxan, 11 kronor.
Då blir det drygt sex kronor till Förbifarten och ett par kronor vardera till kollektivtrafiksatsningarna. Som extra bonus slipper du köerna.
Det är nämligen så de nya avgifterna är tänkta att fungera. Enligt Trafikverket kommer uppemot fem procent av bilarna nu att flyttas från morgonrusningen, med mindre köer som följd.
22,6 miljarder till Förbifarten
2007 infördes de första trängselskatterna vid tullarna in till innerstan. I det som kallas Stockholmsöverenskommelsen beslöts också att trängselskatten skulle finansiera bygget av Förbifarten med 22,6 miljarder kronor och övriga statliga och regionala vägar med 5 miljarder.
Varje höjning av avgifterna sedan dess har varit kopplade till nya specifika projekt.
9 miljarder till t-banan
2016 höjdes trängselskatten i och med den så kallade Stockholmsförhandlingen, då fick även Essingeleden betalstationer.
Höjningen ska ge 9 miljarder kronor till nya tunnelbanan, som ska dras till Barkarby, Arenastaden och Nacka. Den totala kostnaden för bygget beräknades till 25,7 miljarder.
Nya höjningen – 330 miljoner per år
1 januari var det dags igen. Den nya höjningen ska dra in 7,5 miljarder kronor till Spårväg syd, förlängningen av Roslagsbanan in till city och till t-banan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den totala kostnaden beräknas bli drygt 30 miljarder kronor.
I nuvarande takt, 330 miljoner per år, kommer det ta 23 år köra ihop de 7,5 miljarder som behövs.