Att dieselpriserna blivit skyhöga går än så länge att leva med för bolaget. I de flesta avtal som Svevia har finns prisökningsklausuler.

Så är det till exempel i avtalet med Vallentuna kommun.

De milda vintrarna är ett större orosmoln.

När antalet arbetstimmar går ner, sjunker inkomsterna och därmed viljan hos lantbrukare och vägentreprenörer att satsa på snöröjning.

– Och då får kommunerna, Stockholms stad och Trafikverket också problem, säger Roland Storm.

”Det måste vända”

Uppdragsgivarna vill förstås hålla nere kostnaderna när de tecknar avtal.

– Vi lämnar in anbud i konkurrens med Skanska, Peab, NCC och andra. Då jagar man alla pengar för att vinna ett avtal och priserna pressas. Vi har pratat i flera år om att det måste vända. Men det verkar inte bli så.

Betalningen delas upp i en fast säsongsersättning och en rörlig timpenning.

Men som Fredrik Andersson vill, att den fasta delen blir större, är något som Roland Storm tvivlar på kan bli verklighet.

– Det faller tillbaka på huvudbeställaren, eftersom vi räknar konkurrens. Och det är de som skriver spelreglerna. Alla håller i sina pengar.

Generationsbyte

Men hur ersättningen än ser ut är den yngre generationen inte lika lockad av att jobba dygnet runt med att ploga och sanda.

– Samhället har förändrats. Jag vill inte säga att det är till det sämre, men det får konsekvenser i vår bransch. Om det börjar snöa klockan 14 och man ska hämta barnen är det svårare än för den äldre generationen.

I några år till finns det äldre gardet kvar.

– Men om man ser tio år framåt börjar man blir orolig. De gamla goa gubbarna som Fredrik ställer upp och försöker, men vi vet inte hur länge de orkar.