Kanske har du som Hässelbybo redan sett att nya farthinder är på väg upp på Fyrspannsgatan och Blomsterkungsvägen i Hässelby. Flera andra är på väg.

Ett år efter att den första etappen åtgärder stod klar i Hässelby-Vällingby har en andra etapp i stadsdelen inletts på sju gator med mycket busstrafik. Projektet kostar staden cirka 31 miljoner kronor och i juni 2022 ska farthindren vara klara.

Många vägar får ändrad hastighet

Totalt är det 24 vägar i Hässelby-Vällingby som fått eller får en förändrad hastighetsgräns under 2021 och 2022. I nästan samtliga fall en sänkt sådan.

https://www.mitti.se/nyheter/nya-farthinder-planeras-pa-sju-gator/reptlb!0B@wdboq92GuaovOwhvfQ/

Kritik väntas

Men reaktioner på farthindren är att vänta. De så kallade busskuddarna gav minst sagt blandade reaktioner bland trafikanterna på Maltesholmsvägen i fjol.

https://www.mitti.se/nyheter/nio-av-14-farthinder-pa-maltesholmsvagen-maste-goras-om/reptlb!n9G29LnX6r4ji2gboORXnQ/

– Men vi måste få bilisterna att hålla nere hastigheterna. Vi gör åtgärderna vid utsatta platser, där barn och förskolor finns. Det är där de behövs. Detta är ett generellt problem i staden. Vi vet att bilisterna har svårt att hålla hastigheten, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Barnen i fokus

Syftet är framförallt att göra staden säkrare att gå och cykla i, särskilt för barn.

https://www.mitti.se/nyheter/flera-klagomal-pa-de-nya-farthindren-i-hasselby/reptjB!BhsXVtC3UdATON@KUqzvA/

Även i andra delar av staden genomförs trafiksäkerhetsåtgärderna och hela satsningen beräknas kosta 150 miljoner kronor. Nio personer dödas och drygt 4 000 skadas varje år i Stockholmstrafiken enligt en rapport från Stockholms stad, vilket Mitt i berättat tidigare. Trafikverkets och stadens mål är noll döda.

https://www.mitti.se/nyheter/stockholm-koper-in-egna-fartkameror/repujf!ls@q6wZFl@E@HmsFx@XxXw/

Synpunkter på framkomligheten under trafikarbetena kommer dock. Här är Daniel Helldén självkritisk.

– Jag tror det grävs tusen gånger årligen i staden, men det är inget försvar för att det blir fel. Det ska vara säkert för gående, cyklister och motorfordon under arbetenas gång. Man ska inte acceptera att en cykelbana plötsligt går rätt ut i trafiken.

https://www.mitti.se/nyheter/halva-budgeten-for-trafiksakerhetsatgarder-oanvand/repukk!QjJ9yUEYCBf@KmQB@J3Fw/

Får ni mycket synpunkter?

– Ja. Men jag skulle säga att det är fler som vill ha farthinder, framförallt oroliga föräldrar, än som klagar på dem. Självklart finns det bilförare som tycker det är besvärligt. Jag hade gärna sett hastighetskameror och geofencing i stället. Vi vet att kameror har jättestor effekt på hastigheterna.

Staden planerar att sätta upp hundratals egna fartkameror utanför skolor och förskolor runt om i staden med start under 2022. 

– Kontoret förbereder upphandlingarna kring kamerorna. Men vi måste få med polisen på att ta emot våra bilder, säger Daniel Helldén.

Geofencing då? Jo, det är digitala "staket" som just nu testas i stadsmiljö i bland annat Stockholm. Fem tunga lastbilar i området Hornsgatan och Torkel Knutssongatan ingår i testet.

Krävs nationella beslut

Staketen kan i praktiken göra att endast tillåtna fordon kan köras inom ett område eller att hastigheten på uppkopplade fordon begränsas till en högsta tillåtna hastighet. Det krävs dock nationella beslut för att staden ska kunna använda geofencing för att styra hastigheten hos privatbilister.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-forandras-hastigheten-i-hasselby-vallingby/repueB!IEtGygRTRBsX8zbRlJN4Q/