På båda sidor om bron finns redan cykelbanor, men att hoja på själva bron kan vara lurigt.

– Bällstabron är en av de svagaste länkarna i ett viktigt cykelpendlingsstråk. I dag tvingas cyklister trängas med bilar och fotgängare vilket skapar en klart trafikfarlig situation. Det bygger vi nu äntligen bort, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Stockholms stad och Sundbybergs stad gör därför gemensam sak och bygger nästa år enkelriktade cykelbanor i båda riktningar på bron.

Den totala kostnaden för projektet väntas landa på 13 miljoner kronor. Stockholm står för en miljon mer än Sundbyberg.

Någon gång under nästa år ska bygget sätta i gång. Själva arbetet väntas ta fyra månader och delas upp i två faser. Under varje fas stängs bron av åt ena hållet och ett körfält i vardera riktning hålls då öppet.

Tidigare fanns planer att ta bort ett körfält för fordon, men nu behålls utrymmet så att bussar och andra fordon ska komma fram även i framtiden.

Dock smalnas både körfält och gångbanor av.

– Cyklandet har ökat kraftigt, Inte minst här då befolkningen i Bromma och Sundbyberg. Vi ska inte ha denna typen av undermålig cykelinfrastruktur i ett växande hållbart Stockholm, säger Daniel Helldén.

Inom kort väntas Stockholms politiker godkänna genomförandebeslutet.

I Sundbyberg finns sex miljoner kronor avsatta för projektet och avtalet med Stockholm är godkänt av tjänstemän och politiker.

Förhoppningar om att staten ska kunna stå för en del av kostnaden finns också.

– Vi tycker det är otroligt roligt att kunna genomföra detta samverkansavtal med Stockholms stad. Resenärerna ser inte var gränsen för kommunerna går och det är vår uppgift att få bort de felande länkarna och skapa bättre förutsättningar för gående och cyklister, säger Tomas Lindvall, teknisk chef på samhällsbyggnads -och serviceförvaltningen i Sundbyberg.