I slutet av mars började personer med gula västar och banderoller sätta sig ner på motorvägar och stoppa Stockholmstrafiken i morgonrusningen.

Efter några veckors frånvaro återkom blockaderna i början av juni, under klimatmötet Stockholm +50.

Och nu, med bara veckor kvar till valet, är det alltså dags igen. Aktivisterna kallar det ”den tredje vågen av aktioner”.

– Inför varje ny aktionsvåg har vi skrivit till politikerna och bett om en dialog - och att de ska ta ansvar. Eftersom de inte svarar sätter vi oss på motorvägarna. Det kommer ske fler motorvägsblockader i Stockholm den närmsta tiden, säger Josefin Eidrup Dahlberg, presstalesperson för Återställ Våtmarker.

– Vi har förstått att de ska hålla på med det här fram till valet, men de kan säkert fortsätta även efter det, säger Ola Österling vid Stockholmspolisens pressavdelning.

Kan ge effekt

Totalt har gruppen genomfört omkring 15 större motorvägsblockader i Stockholmsområdet, vilket resulterat i omkring 100 brottsmisstankar.

Men kan aktionerna resultera i något, förutom att folk blir arga?

Ja, det är mycket möjligt, enligt Mattias Wahlström som forskar vid Göteborgs universitet kring politiska protester.

– Den här typen av spektakulära aktioner kan faktiskt få genomslag, säger han.

Att politiker med makt kan tänka sig att diskutera med just personer från ”Återställ Våtmarker” är dock inte säkert.

– Vissa makthavare vill inte visa att de ger med sig för aktivisternas krav. Däremot kan andra miljögrupper som framför samma poäng hamna vid förhandlingsbordet och nå framgång. Man pratar ibland om att den ”radikala flanken” kan ge en positiv effekt för själva frågan, och så skulle det kunna bli här.

Är det ett problem att vägblockaderna upprör många människor?

– Ja, det kan slå tillbaka både på själva frågan, och på gruppen som utför protesterna. Samtidigt kan det nog finnas människor som – trots att de sitter fast i bilköerna – uppfattar de här protesterna som rimliga och känner viss sympati med aktivisterna. Den stora pedagogiska utmaningen för aktivisterna är hur andra ska koppla en vägprotest i Stockholm till landets våtmarker.

Ambulans fast i köerna

Under måndagen 29 augusti växte kritiken mot aktivisternas metod ytterligare. Enligt polisen fastnade en ambulans under utryckning i köerna som uppstod vid en vägblockad på E4:an. Samtliga tolv personer som stoppade trafiken greps därför misstänkta för blåljussabotage.

– Det är djupt beklagligt och olyckligt om ambulansen blev försenad. Vi ringer alltid till polisen innan vi går ut på vägen och det är enkelt att släppa igenom ambulanser, det har gjorts flera gånger förut. Att trafiken står stilla händer titt som tätt i Stockholm. Sjukvårdspersonalen är van att navigera i sådana situationer, säger Josefin Eidrup Dahlberg.

Många blir arga över era metoder, är inte det ett problem?

– Jo, men det är värre att det finns 19-åriga ungdomar som är beredda att sätta sig på motorvägen eftersom de inte längre har någon framtidstro. Vi står inför en situation som kan leda till mänsklighetens utrotning, men inga politiker agerar eller talar om det.

https://www.mitti.se/nyheter/stor-vagblockad-vid-sodra-lanken/repvhv!t0YVamGJDu8kLDQIcOVMag/

https://www.mitti.se/nyheter/ny-vagblockad-i-stockholm/repvhD!hVMTnOuup67pc9od6wYw/