I slutet av november gick Utvecklingspedagogik, som driver tre resursskolor för barn med autism i Stockholm, ut med att de tvingas lägga ner sina skolor på grund av långvarig underfinansiering. Det blev kraftfulla reaktioner från många föräldrar innan staden beslutade att tillföra mer pengar för att rädda skolorna.

Orsaken till att resursskolorna fått mindre pengar från staden de senaste åren är att skolorna fått fler avslag på så kallade tilläggsbelopp än tidigare (behovsprövade extrapengar till barn som behöver extra stöd).

– Så sent som i juni ändrade vi reglerna med förhoppningen att få till fler bifall på tilläggsbeloppen. Men tidigt i höstas började jag förstå att det inte ledde till färre avslag. Vi har arbetat med att hitta en lösning i snart två år men det har varit väldigt svårt, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-nedlaggningshotet-resursskolorna-blir-kvar/repulf!L8lMQUYyIYpQDVUKRjk1w/

Ser framåt

Nu är hon glad över att ha hittat en lösning som gör att staden betalar ut fler fasta belopp än tilläggsbelopp till skolorna. Detta välkomnas av Utvecklingspedagogik vars tre resursskolor levt under ekonomisk kris de senaste åren.

– Den här gången finns det anledning att tro mer på att det ska hålla. Staden har fått en annan förståelse för att skapa lösningar som håller över tid. Med det sagt så måste det hålla i budgetdiskussioner och om det blir politiska skiften. Den osäkerheten finns kvar, säger Niklas Ahlström, styrelseordförande för Utvecklingspedagogik.

https://www.mitti.se/nyheter/lunaskolan-blev-raddningen-for-sonen/repulc!XCESjyNgjnYpyr3tWQAGg/

Alla skolor gynnas

Förutom att resursskolorna får mer pengar har staden infört en ny ersättning som gör att alla grundskolor kan få mer pengar än tidigare till särskilda undervisningsgrupper för barn med särskilda behov.

– Vi går från inkluderingstanken till fler särskilda undervisningsgrupper. Målet är att eleverna ska gå kvar på sin hemskola i så stor utsträckning som möjligt och att alla grundskolor får särskilda undervisningsgrupper, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Varför går ni ifrån inkluderingstanken?

– Det har inte varit bra. Dessa elever behöver ett mindre sammanhang. Då kan de andra eleverna i klassen få lugnare undervisning också. Det har också varit krävande för lärare i stora klasser att försöka hjälpa dem som haft stora utmaningar.

https://www.mitti.se/nyheter/vandningen-kom-nar-sonen-bytte-skola/repulg!UqAXIyTw9BKOKTGtta9i3g/