Bilden är en illustration och inte en exakt återgivning av hur det kommer byggas.
Foto: Trafikverket
Få vägsnuttar är så hatade som den mellan bensinstationen och Stenhamraavfarten på Färingsö. Utöver det vanliga trycket på vägarna ska här rymmas trafik till infartsparkering, busslingan, affären och Allhallen. Trafikverket har lovat en lösningen på problemet både en, två och fem gånger.
Men nu, nu kanske löftet ändå ska infrias?
– Vägplanen är fastställd och den vann laga kraft för cirka två månader sedan, säger Anna Söderqvist, kommunikatör på Trafikverket.
Det som nu pågår är jobbet med att ta fram bygghandlingar så att upphandlingen av en entreprenör kan börja.
– Vi räknar med att skriva kontrakt under senvåren och sedan kan byggstarten ske ganska strax därefter, säger Anna Söderqvist.
Cykelväg flyttad
Turerna kring rondellbygget har varit många. Bland annat var den trafikplan som togs fram 2019 inte tillräckligt trafiksäker. I den planen gick gång- och cykelvägen mitt i bussperrongen, vilket cyklister, kommunen och trafikförvaltningen i Region Stockholm lyft som en trafikfara.
I den omarbetade planen som nu vunnit laga kraft är cykelvägen flyttad så att den i stället går väster om busshållplatserna.
Dessutom får bussarna som kommer från Ekeröhållet ett eget körfält för att svänga vänster in på busshållplatsen.
– På så sätt höjs trafiksäkerheten för alla och framkomligheten förbättras för trafik som kommer bakifrån, då bussarna inte behöver blockera vägen när de ska svänga in på hållplatsen vid Svanhagen, säger Anna Söderqvist.
Mitt i frågade runt på stan:
Vad tänker du om trafiksituationen?
Lisa Halldén | Jonas Månsson
Lisa Halldén
Här är turerna kring rondellen i Svanhagen
2010: En arbetsplan för Svanhagen togs fram av Trafikverket, men den lades på is när finansieringen drogs in.
2016: Planerna återupptogs igen. Nu skulle projektet samordnas med bygget av rondellen i Enlunda.
2017: Planen vann laga kraft och byggstart beräknades till 2018.
2018: När planerna i Enlunda drog ut på tiden bestämdes det att projektet vid Svanhagen skulle projekteras seperat. Byggstartsprognosen flyttades fram till våren 2019.
2020: Vägplanen som tagits fram visade sig vara alltför trafikfarlig och en omarbetad plan började ritas.
2021: Länsstyrelsen godkänner den omarbetade vägplanen under sommaren och den vinner laga kraft under hösten.
Vi räknar med att skriva kontrakt under senvåren
Bilden är en illustration och inte en exakt återgivning av hur det kommer byggas.
Foto: Trafikverket
Nära. Nästa år tror Trafikverket att bygget av en rondell i Svanhagen kan inledas.
Foto: Claudio Britos
Emilie Svanberg, 33, Skå
– Folk kör väldigt snabbt och det händer ofta olyckor. Jag hoppas att planerna blir av nu.
Foto: Claudio Britos
Peter Arbinge, 38 och sonen Olof Karlsson, 4, Tureholm
– Jag tror att det bara kan bli bättre. Det är ofta stökigt och blir olyckor. Det är läskigt att gå med små barn. Vid utfarten kan bussar skymma sikten.
Foto: Claudio Britos
Kersti Blidberg, 75, med barnbarnet Sofie Blidberg, 4, Erikslund
– Som det har varit är det hopplöst. Trafiken flyter inte och det är problem för bilar att komma fram.
Foto: Claudio Britos
Kjell-Åke Hansson, 60+, Färentuna
– Kortsiktigt borde man kunna lösa det genom att bussarna kör in och parkerar ett steg längre in. Det är svårt att se bakom bussarna och en rondell kan minska de värsta riskerna.
Foto: Claudio Britos
Margareta Moar, 75, Skå
– Det har pratats om det i säkert 20 år. Bussar skymmer utfarten. Men det läskigaste är alla cyklister som inte respekterar cykelbanorna och genar i korsningen.
Foto: Claudio Britos
Långbänk. En trafiklösning för Svanhagen har diskuterats i åratal.
Foto: Claudio Britos
VÄNTAN. En lösning har länge utlovats för trafiken runt Svanhagen. Nu skådas en byggstart i fjärran.
Foto: Claudio Britos