– Vi har sedan tidigare musikprofil och flera idrottsutbildningar på Upplands-Brogymnasiet, nu vill vi bredda valmöjligheterna genom att komplettera med något som ligger helt rätt i tiden: digitalt skapande, säger Ann Arvedahl, medielärare och kommunikatör på Upplands-Brogymnasiet.

Medieproduktion

Profilen vänder sig till alla de elever som önskar sig att få flera praktiska moment under sin utbildning. Fokus ligger på digital medieproduktion oavsett om det rör film, foto, animation eller design. Grunderna i Adobe-programmen, arbete med ritplatta och skapande i fotostudio är viktiga delar inom profilen. Du kommer att lära dig allt om idéskapande och hur du utvecklar din kreativa förmåga.

– Vi kommer även prata om marknadsföring, målgrupper och vad som egentligen krävs för att bli en framgångsrik influencer eller digital mediekreatör. En styrka är att vi har medielärare som tidigare har arbetat i branschen och modern utrustning som är lätthanterlig.

På UBG är det möjligt att välja den nya medieprofilen inom ramen för programmen: barn och fritid, ekonomi, handel, naturvetenskap, samhällsvetenskap eller teknik.

Mitt i har tidigare berättat att skolan till hösten startar två nya lokala idrottsutbildningar med inriktning mot innebandy och fotboll. Den nya fotbollsinriktningen är ett samarbete med Bro IK, Kungsängens IF och IFK Viksjö.