– Vi befarar att vi inte klarar av det. Jag tror på en fördubbling, då får jag inte plats med alla paket, säger Masoud Zarepishehs som driver Direkten Kajutan i Åkersberga centrum.

Hans kiosk är ombud både för Postnord och Bring.

Kaos efter Black friday

Han har märkt av den ökade e-handeln under pandemin och minns hur det var förra året efter black friday.

– Då var hela gångarna fulla med paket och paket låg på varann. Det var kaos.

Hans erfarenhet är att black friday ökar antalet paket kraftigt under tio dagar. Många försändelser är också större än normalt – skärmar, datorer och dammsugare. Sedan brukar det vara något lugnare fram till jul.

Kan bli tufft ända fram till jul

Men i år spår de stora företagen som hanterar paket en rejäl anstormning på grund av pandemin.

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, beskriver att en del av bolagets förberedelser består av att få information från e-handelsbolag om hur deras försäljning ser ut.Postnord anställer 3000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna, säger han. 

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange som marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 stycken fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

E-legitimation kan minska köer

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att legitimera sig med e-legitimation och på så sätt minska risken för kö vid utlämningen.

Även hos företaget Budbee förbereder man sig inför julen och black fridays intåg.

– Förutom att vi har öppnat nya större terminaler, installerat fem nya sorteringsmaskiner och anställt väldigt mycket mer folk så har vi en nära dialog med våra e-handlare och anpassar vår bemanning utefter deras försäljningsprognoser, säger Simon Strindberg, CMO hos Budbee.

Väntar ni er rekord?

–Ja, vi tror att e-julhandeln kommer slå rekord i Sverige.Masoud Zarepishehs tips till kunderna för att undvika kaos är att hämta försändelser så snart man kan och att välja hemkörning, särskilt om det är lite större paket.

– Det är mycket smidigare och kostar inte så mycket, säger han.