Nu ska den unga generationen få styra

Bilden är som hämtad ur en TV-serie med det fyndiga namnet Bussiga familjen. Huvudpersoner är ett strävsamt par som nu lämnar över styret, förlåt ratten, till den unga generationen. Vad det hela handlar om? Håbo Buss, större än de flesta anar.

  • Publicerad 13:54, 30 nov 2020

Idén var att vi skulle ha litet extra jobb på morgonen och eftermiddagen och bruka jorden mitt på da´n.

Den där augustidagen för 30 år sedan förstod inte jordbrukarparet Mats och Ingela vad de drog igång.

– Idén var att vi skulle ha litet extra jobb på morgonen och eftermiddagen och bruka jorden mitt på da´n. Så vi köpte ett par mindre bussar för att köra skolskjuts, berättar Mats.

Idag har paret Mattsson ett buss- och reseimperium. Mats har titeln koncernchef.

Busspark som inte räcker

Oavsett var du är i Mellansverige är chansen stor att du ser en vit buss med texten Håbo Buss i jättebokstäver. Inte så konstigt. Det finns 30 sådana i trafik.

– I normala tider utan Covid räcker inte ens bussparken, säger Mats. Vi måste dag för dag hyra in både bussar och chaufförer för att klara beställningarna.

Mats Mattsson har haft en ovanlig ovana: Att köpa in andra bolag vartefter barnen vuxit upp och börjat i företaget.

– Få se nu, när Sara gick ut skolan 1997 köpte vi Grillby Trafik, 2001 när Joakim kom blev det Stures Buss … två år senare hade också yngsta jäntan, Frida, pluggat klart. Då köpte vi Knivsta Buss…

De tre tillkomna företagen blev sedan fyra, fem, sex – trots att det inte fanns fler barn i skaran. Till årsskiftet är det dags för föräldrarna Mats och Ingela att kliva av.

– Övergången har pågått ett tag. Joakim är VD, Sara marknads- och bokningsansvarig medan Frida har hand om koncernens ekonomi.

– Även om en ny buss idag kostar runt tre miljoner försöker vi klara det mesta med eget kapital. Så har vi gjort sedan starten. Först köra in pengar, sedan handla.

Hittar lokala resmål

Idag är Håbo Buss inte ”enbart” ett bussföretag. I koncernen finns till och med en egen resebyrå, Resekompaniet. Kunderna ofta 70-plussare, typ pensionärsföreningar från Mellansverige.

– Vi lägger upp förslag på resmål och sevärdheter. Gärna här i närheten; Åbergs Museum, Ekolsunds Slott, Skokloster Slott, Grönsöö Slott, äppelodlingar. Finns faktiskt en hel del att botanisera i.

Tillbaka till Åby Gård längs gamla Stockholmsvägen mellan Bålsta och Ekolsund.

Flera av jordbrukets ekonomibyggnader är ombyggda till bussgarage, verkstad och kontor – och andra hus har tillkommit.

Levande jordbruk

Ändå är Åby Gård fortfarande ett levande jordbruk:

– Hösten 1996 sa pappa Ambjörn: ”Nästa gröda är din, nu jag lägger av”. Min tanke var ojojoj, jag och Ingela som fått riktig fart på bussarna. Hur ska det här funka? En sak att hjälpa till, något helt annat att ha ansvaret för ett hyfsat stort jordbruk.

Tycks ha gått alldeles utmärkt. Gården drivs numera kreaturslöst tillsammans med två grannar och har nästan fördubblad areal till 450 hektar, varav hälften skog.

– Såg bara en utväg och det var att köpa nya och stora maskiner så att plöjning, sådd och skörd skulle gå undan. Jag ville ju sköta bussarna. Och när maskinerna blev större var det också lämpligt att öka arealen genom att köpa in några närliggande gårdar.

Att lägga av med jordbruket har aldrig varit något alternativ. Planen redan från början var ju att driva lantbruket dagtid och skolbussarna morgon och eftermiddag.

– Skolskjutsarna var vår start och är fortfarande ett viktigt ben. Idag kör vi för Sigtuna och Bro kommuner. Elva bussar rullar varje dag, vilket är tur nu i coronatider. De här körningarna håller verksamheten uppe.

Trivs vid ratten

Mats Mattsson är en god berättare. Van att småprata för att skapa god stämning.

– Att köra buss måste vara ett av världens bästa yrken. I alla fall ett av de mest fria. Du träffar trevliga människor, du får uppleva årets och naturens alla skiftningar, den gnistrande vinterdagen, när våren spricker upp, de vackra höstlöven…

Nåväl, pensionär vid 62 års ålder. Vad ska Mats göra nu?

– Inte sluta köra buss i alla fall, men gården behöver en hel del omsorg, mycket måla och snickeri. Traktorn och skördetröskan låter jag helst bli. Ryggen har fått en del stryk genom åren, men luftfjädringen i bussens stol hjälper en hel del.

Någon extra lång semester?

– Jag hade aldrig varit utomlands innan jag fick en resa till Kanarieöarna av hustrun i 50-års present, så där finns faktiskt en del att ta igen. Annars handlar det om eftersatta sysslor på gården.

Klok gubbe

Men lantbrukaren, snart f d koncernchefen, gillar ju att göra affärer. Kanske blir det tid över att assistera den nya företagsledningen när en och annan buss ska köpas in?

– Ja, jo, nå´n nytta ska jag väl kunna göra. I affärsvärlden finns det något som heter Senior Advisor. Klok gubbe tycker jag låter bättre.

Mats Mattsson, 62 år

Jordbrukare, chaufför och snart f d koncernchef Håbo Buss

Bor: Åby Gård, Håbo

Familj: Hustrun Ingela, ”…som jobbar med allt, inte minst att köra buss”, de vuxna barnen Sara, Joakim och Frida, alla i företagsledningen.

Koncernen: 30 bussar, resebyrå, fastighetsförvaltning, ”50 anställda i normaltider, just nu både permitteringar och uppsägningar”. Sammanlagt rullar bussarna 60 varv jorden runt/år, alltså 8000 mil per styck.

Kunder: Skolskjutsar, pensionärsföreningar, kommuner, konferenshotell och andra företag.

Visa merVisa mindre

Hennes saknad blev till skrivcafé

Prisade författare föreläser och inspirerar den som vill skriva Rebecka Sandqvist saknade sitt skrivcafé. Till slut blev saknaden för stor och nu startar hon ett digitalt med sin partner Daniel Persson och intresset är stort. – Folk har redan börjat höra av sig...måndag 18/1 12:33

Upplands-Bros glädjande skridskobesked

Och då öppnar biblioteken igen. I dag, måndag den 18 januari, så öppnar isen på Kungsängens IP åter upp för allmänhetens åkning.måndag 18/1 11:23