Daniel har haft båt vid Gröndals båtklubb i fem år. Han är glad över att inte ha biocidfärger på båten. Foto: Märta Lefvert

Nu ska de giftiga båtfärgerna bort från Mälaren

Nu ska de giftiga båtbottenfärgerna bort från Mälaren. När 2020 är slut ska alla båtägare ha sanerat sina båtar.

  • Publicerad 04:58, 1 maj 2020

En vardag i mars är det ödsligt vid de flesta båtklubbar. Men en och annan båtägare är redan på plats. Daniel är en av dem. Han putsar på sin motorbåt, vid Gröndals båtklubb i Stockholm.

– Det är roligt att göra båten blank och fin även om det är mycket slit också, säger han.

När Daniel köpte sin båt för något år sedan var den redan blästrad från miljöfarliga biocidfärger. Det är han glad för. Det är ett hårt jobb att få bort färgerna och låter man ett proffs göra det kostar det åtskilliga tusenlappar.

Arbetet är väldigt viktigt eftersom Mälaren är många kommuners dricksvattentäkt

Anna Constantinides, Stockholms stad

– De flesta i Gröndals båtklubb har redan fixat det. Klubben har en miljögrupp som var tidigt ute i frågan, berättar han.

Gamla färger läcker ut

När 2020 är slut ska alla båtar med hemmahamn i Mälaren vara sanerade från biocidfärger, det vill säga färger som innehåller koppar, zink eller det totalförbjudna tributyltenn. Det är det gemensamma målet för de flesta kommuner i Stockholms län som ligger vid Mälaren.

–  Gamla färger fortsätter att läcka miljögifter både till vatten, bottensediment och mark. Arbetet är väldigt viktigt eftersom Mälaren är många kommuners dricksvattentäkt, för att uppnå god vattenstatus och för att bevara den biologiska mångfalden, säger Anna Constantinides, miljö- och hälsoskyddsinspektör vid Stockholms stad.

Fakta

Kommunerna runt Mälaren har samma mål

Kommuner där de farliga båtfärgerna ska vara borta under 2020*:

✅ Ekerö, Huddinge, Järfälla,  Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje och Upplands-Bro svarade ja.

Kommuner som följer riktlinjerna, men inte har krav på slutdatum:

❌ Botkyrka och Sigtuna svarade att de arbetar enligt riktlinjerna i Miljösamverkan Stockholms län men inte har krav på slutdatum.

Inget svar:

➖Upplands Väsby.

Kommunerna arbetar mot båtklubbarna för att se till att saneringarna blir gjorda. Det är svårare att nå båtägare som inte är med i båtklubbar, men även de är skyldiga att sanera sina båtar.

*Undantaget är båtklubbar som påbörjat saneringsprocessen senare än 2019. De bör se till att saneringarna genomförs inom två år.

Visa merVisa mindre

Räcker inte att måla över

De giftiga båtfärgerna användes i decennier,eftersom de effektivt förhindrar att havstulpaner, musslor och alger sätter sig fast på båtskrovet. Nu har biociderna varit förbjudna i många år, på insjöbåtar. Men det räcker inte att måla över gammal giftig färg med ny, miljövänlig. Den gamla läcker igenom.

Mellan 2016 och 2019 hjälpte därför Stockholms stad båtklubbarna att göra avgiftsfria mätningar på skroven.

– Genom dem fick man reda på hur mycket farliga metaller som fanns på båtskroven. Varje båtklubb fick sedan en rapport att använda som verktyg. Det har varit jätteviktigt för att för att få reda på vilka båtar som behöver saneras, säger Anna Constantinides, som var projektledare.

Fakta

Inga biocider är godkända för insjöar

  • Båtbottenfärger som på kemisk väg förhindrar att havstulpaner, musslor och alger sätter sig fast på båtskrovet räknas som biocidprodukter.
  • Kemikalieinspektionen bestämmer var de får användas.
  • I insjöar får inga biocidfärger användas, inte heller i Bottniska viken, norr om Örskär i Östersjön.
  • Vissa biocidfärger är godkända vid västkusten, vissa vid ostkusten. Att reglerna skiljer sig åt beror på att påväxten på båtarna blir kraftigare på västkusten, där salthalten är högre. Det finns också fler påväxtarter där.
  • Det finns båtfärger utan gift. De förhindrar i stället att alger och annat får fäste på fysisk väg, till exempel genom sin ytstruktur.
Källa: Kemikalieinspektionen
Visa merVisa mindre

Ökad medvetenhet

Båtklubbarna har blivit allt mer medvetna om vikten av sanering. Många är redan klara, andra jobbar på. Lätt är det inte. Oavsett om man väljer att skrapa, slipa eller blästra (det sistnämnda bör endast yrkesmän göra) ska man ha skyddsutrustning och göra på rätt sätt. Båten ska täckas så noga att inga biocider läcker ut. Det farliga avfallet ska sedan tas omhand av en godkänd transportör/mottagare.

Båt redo för att blästras. Inget miljöfarligt material får läcka ut. Foto: Allblästring

”Skönt att det är gjort”

Vid Gröndals båtklubb putsar Daniel vidare på motorbåten, och ser fram emot en skön sommar.

– Många som inte sanerat sina båtar oroar sig, eftersom det är så dyrt. Det är skönt att det redan är gjort på den här båten, säger han.

Daniel, med båt i Gröndals båtklubb, ser fram emot sommarens båtturer. Foto: Märta Lefvert