Nu ska cyklisterna få mer plats på Norrmalm

Brukar du cykla i stan? Eller undviker du det för att det känns svårt att få plats bland bilarna? Det ska bli lite lättare. I år går hela 250 miljoner kronor till förbättringar. Några av dem är i Vasastan och på Norrmalm.

  • Publicerad 10:46, 26 apr 2016

Inom den så kallade cykelmiljarden, pengarna som avsatts för cykelbefrämjande åtgärder, läggs en del pengar även i vår stadsdel.

Den senaste som tillkommit är cykelfälten mellan Kungsbron och Vasagatan. Fortsätter man att cykla österut på Kungsgatan får man också i framtiden dela gaturummet med bilisterna fram till Sveavägen. Men efter korsningen ska det bli ordentliga cykelfält ner till Stureplan och vid rödljusen målas cykelboxar. I korsningen med Birger Jarlsgatan ska cykelfälten bli röda.

Den starkt trafikerade korsningen mellan Strömbron, Strömgatan och Kungsträdgårdsgatan ska också byggas om. Hit tar vi Krister Isaksson, stans mest framträdande cykellobbyist. Han var ansvarig för cykelfrågor på trafikkontoret i tio år.

– Den här platsen är alldeles för dominerad av bilar, säger han. Översiktsplanen säger att Stockholm ska vara en promenadstad. Det är otroligt trångt för gående och cyklister.

Nästa år ser trafikkontoret över både Skeppsbron, Strömbron och Stallgatan och tar bort en fil för bilarna så att det blir mer plats för gående och cyklister. Dessutom ska övergångsstället på den södra sidan göras om.

Krister Isaksson skulle gärna se mer åtgärder.

– Tänk om man stängde av Strömgatan. Bilarna kan väl köra någon annanstans. Den här sträckan är inte viktig för stadens trafiksystem när det finns alternativ.

Bilister håller kanske inte med eftersom alternativet är att trängas på Hamngatan.

– Men ska det vara lätt då? Vi pratar om de mest centrala delarna i innerstan. Om man inför stadsmotorvägar blir det lätt. Men det blir ju på bekostnad av stadslivet.

Nere vid Raoul Wallenbergs torg finns en cykelbana. Men den är otydlig. Platsen är belagd med grå smågatsten och cykelbanan är markerad med små grå ploppar i stål. Gatlyktorna står väldigt nära.I det här fallet tror Krister Isaksson att det är den konstnärliga gestaltningen som fått gå före funktionen. Och att när pengar väl lagts ner på cykelbanor är det svårt att bekosta en omgörning, även om det inte blev bra.

Annars ser han det största problemet i att bilarna fortfarande tar för stor plats när gatorna planeras. För trots att det finns en cykelplan och en framkomlighetsplan som prioriterar cyklar, gående och kollektivtrafik är det inte alltid det blir så när ambitionerna ska bli verklighet.

– Mitt skrå är skolat i en trafikplanering som är utvecklad för biltrafiken. När man får i uppdrag att göra om trafiksystem är bland det första man gör att redogöra för vilka konsekvenser det blir för biltrafiken. Det sätter ribban.

Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) håller inte med.

– Jag skulle säga att det varit så. Men i de nya projekten prioriteras nästan alltid gång-, cykel- och kollektivtrafik. Sedan finns det tidigare projekt där det blivit fel, men det är på väg bort.

Fakta

Så ska Norrmalms cykelbanor förbättras

Aktuella arbeten:

Så ska Norrmalms cykelbanor förbättras

Det här händer i år:

Cykelfält mellan Kungsbron och Vasagatan. Redan klart.

Ny beläggning och målning av cykelfält på Kungsgatan mellan Sveavägen ner till Stureplan.

1 200 nya cykelparkeringar över hela stan, därav 500 på Norrmalm. De ställs upp bland annat i den norra änden av Birger Jarlsgatan, längs Sankt Eriksgatan, Kungstensgatan och på Jakobsgatan.

Förbättringar på sikt:

Strömbron och Stallgatan: En körfil av två norrut försvinner och lämnar plats för cykelbana. Korsningen Strömgatan/Kungsträdgårdsgatan ska ”ses över”, vad lösningen blir är ännu inte bestämt. Det genomförs 2017 och 2018.

Breddade cykelbanor på Vasagatan. Som vi tidigare berättat ska Vasagatan rustas upp. Om det bara blir förbättringar för cyklister eller en mer ambitiös satsning är ännu inte beslutat. Genomförs 2017 och 2018.

Odengatan. Trafikkontoret ser just nu på hur de kan förbättra sträckan Odenplan – Valhallavägen och om pengarna räcker till riktiga cykelbanor hela vägen. Om inte, blir det cykelfält och mindre ombyggnader.

En annan utredning som pågår gäller en cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken.

Visa merVisa mindre