De senaste åren har sex olika hemtjänstbolag portats från Sollentuna efter att fusk har uppdagats. Senast så sent som i mitten av oktober berättade Mitt i att ett företag vid flera tillfällen hade dubbelregistrerat personal och på så sätt lurat Sollentuna och andra kommuner som har betalat för hemtjänsten.

https://www.mitti.se/nyheter/hemtjanstforetag-blaste-kommunen-pa-pengar/repujh!B8eheroYQ0pcKXX4BUfxdA/?fbclid=IwAR06PsCPwdwjuZfJBazVVAlyNyTera7ruAp0rzd_WOChc53vp23BiDtW8Nc

Nu vill majoriteten, på Liberalernas initiativ, göra något åt fusket. Nu ska vård- och omsorgskontore ”utveckla ett systematiskt arbetssätt för att uppmärksamma, motverka och bekämpa fusk och oegentligheter bland utförare inom hemtjänst”.

Arbetet med att förebygga, undersöka och agera behöver fortsätta och utvecklas, menar majoriteten.

"Mota Olle i grind"

Frågan är hur. Att avslöja fusket är svårt, och Pia Bornevi, förvaltningschef på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna, har beskrivit det som ”ett detektivarbete”, där det kan handla om att ”stå i buskarna och kontrollera om personal verkligen varit hos hemtjänstkunder som de har rapporterat”.

– Det är svårt, men det handlar också om att mota Olle i grind, alltså att vara mer noga när vi godkänner aktörer. Där kan vi jobba med polisen och Försäkringskassan, för företag som fuskar gör ofta det även med annat, säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Anna-Lena Johansson (L).

Samarbete med Norrortspolisen har redan inletts, berättar Anna-Lena Johansson, liksom med andra kommuner.

– Företagen finns ofta i flera kommuner som ligger nära varandra, men vi kan även ta lärdom av Södertälje och Botkyrka som har haft sådana här problem och redan jobbar systematiskt.