Elsparkcykelföretaget Voi har tecknat avtal med Solna och börjar idag, onsdag, att rulla ut cirka hundra hojar på de femtiotalet platser som pekats ut av staden.

– Jag är glad över att vi har nått en överenskommelse med Voi om en ansvarsfull och trafiksäker uthyrning av elsparkcyklar i staden, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande, i ett pressutskick.

Resorna aktiveras med en app. Maxhastighet är 20 kilometer i timmen men på kvällar och nätter onsdag till lördag sänks det till 15. Användare ska dessa tider också ta ett reaktionstest i appen – den som misslyckas uppmanas ringa taxi. Detta för att hindra folk från att köra berusade.

Lime hoppade av

Voi ansluter sig till Solnas nya regler som förutom fasta p-platser innebär en avgift på 300 kronor per dygn och möjlighet att debiteras för felparkeringar.

De infördes i fjol för att bli kvitt problemet med hojar som låg slängda i stadsmiljön.

En av Vois konkurrenter, Lime, fanns i Solna förra hösten, men de valde att inte förlänga för 2022.

Fredrik Timell, public affairs-ansvarig för Lime i Norden, berättar att de var nöjda med samarbetet med Solna men att Stockholms nya system med polistillstånd och ett maxantal cyklar ställde till det.

– Innan dess fanns inga begränsningar mellan kommunerna, men om vi hade fortsatt med Solna och en användare kört in från Solna till Stockholm hade vi riskerat att bli av med polistillståndet där eftersom att maxantalet då kunde överskridas. Därför var vi tvungna att pausa i Solna.

Solnas stadsmiljöchef David Nordin uppger att det funkat bra med de nya reglerna och att trafiksituationen förbättrats. Första månaden rapporterades knappt 50 felanmälningar in, sen allt färre.

Totalt fakturerade Solna stad Lime 5 600 kr för flyttar av felparkerade elsparkcyklar.