Nu rensas Kungsholmens stränder – på vrak

Sjunkna vrak, dumpade och tjuvankrade båtar har varit ett problem längs Kungsholmens stränder. Men i en miljonsatsning från staden har flera vrak bärgats och båtar flyttats.

  • Publicerad 13:53, 6 mar 2015

Längs med Norr Mälarstrand, nära Stadshuset, ligger fartyget Canning förtöjt.

Dock ser man bara halva båten, då den har sjunkit.

Sjunkna vrak, övergivna och tjuvankrade båtar är ett problem i Stockholm och har även varit det längs med Kungsholmen.

Men sedan i somras har staden tagit tag i problematiken. Efter en upphandling har Pampas Marina forslat bort flera båtar.

– Vraket som har legat under Essingeleden på Stora Essingen har bärgats. Och vi tog också en liten blåvit fritidsbåt som har legat i flera år och skvalpat längs stranden, säger Stellan Waldenström, markförvaltare på exploateringskontoret.

Kostnad för kommunen

Bara att bärga och skrota vraket vid Stora Essingen gick på 800 000 kronor.

En kostnad som kommunen får ta på sig.

– De stora vraken de kostar oerhört mycket att skrota. De små är billigare, men kan vara fler däremot. Kommunen får ta på sig en kostnad som privatägaren som lämnat båten slipper undan, säger Stellan Waldenström.

Ett problem är att även om en övergiven båt är på väg att sjunka kan kommunen begå ett lagbrott om den transporteras bort utan ägarens tillstånd.

Om det finns en uppenbar risk för att en sjunken båt är miljöfarlig så kan staden bärga båten direkt, och får då försöka hitta ägaren i efterhand.

Inga ägarregister

Men även när staden vet vem som äger båten är det inte säkert att personen har råd att bärga eller skrota fartyget.

– När det gäller småbåtar så finns det inget register över ägare. När det gäller stora båtar så finns det sjöfartsregister om de har använt kommersiellt. Ofta är det så att de som har ägt båtarna säljer dem vidare för en billig penning till någon som kanske inte har det så väl ställt, säger Waldenström.

Vid Hornbergs strand och Tranebergsbron har det även tidigare legat två båtar tjuv-ankrade. Men de har tvingats flytta efter att exploateringskontoret varit på dem.

Även under Alviksbron har det länge legat en tjuv-ankrad båt, något som många boende på Stora Essingen har klagat på.

– Den hotade vi med att ta i beslag, då de som bodde på båten nekade till att de ägde den och inte kunde bevisa vem som var ägare till båten, säger Stellan Waldenström.

Efter att ha anmälts till Kronofogden flyttade båten och ligger nu olovligen utanför Nockeby, något som har polisanmälts.

Inte lönsamt att rädda

Tillbaka till sjunkna fartyget Canning vid Norr Mälarstrand. Stockholms hamnar har ansvar för kajplatsen och hoppas att fartyget, som sjönk för mer än fyra veckor sedan, snart ska bärgas och skrotas.

– Fartyget är i sådant skick att det inte är lönsamt att rädda det. Det är också klarlagt att det inte fanns något drivmedel eller miljöfarligt ombord, så enligt miljöaspekten fanns det inget att vara oroligt över, säger Tor Wildenstam, hamnstyrman vid Stockholms hamnar.

Att bärga fartyget kan kosta runt 300 000–400 000 kronor.

– Vi kan inte agera innan det är klart hur kostnaderna kommer att fördelas. I det här fallet har fartygsägaren ingen försäkring. Oavsett vad som händer så kommer Stockholms hamnar att se till att det försvinner, säger Tor Wildenstam.

Bärgade vrak

Vraket Zenta under Essingeleden, bärgning/ skrotning i september 2014, kostnad 800 000 kr.

Blåvit fritidsbåt vid Broparken, Stora Essingen, bärgning/ skrotning i februari 2015, kostnad 26 000 kr.

Båten Lomen vid Hornsbergs strand, flyttad vid avhysning med Kronofogden, januari 2014, kostnad 900 kr.

Visa merVisa mindre